doet het draai cirkeltje op de ice watch het ook als je niet onder water bent?

doet het draai cirkeltje op de ice watch het ook als je niet onder water bent? of als je onder de douch staat? en waarom moet een duiker weten hoelang hij onder water is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (2)

Ik weet niet of het het draaicirkeltje het doet onder water, maar als het gewoon zo'n randje is dat je kunt verdraaien, denk ik van wel. Voor duikers is het belangrijk om te weten hoe lang ze onder water zijn omdat ze
a. maar een beperkte hoeveelheid zuurstof hebben.
b. niet te lang onder water moeten blijven, want de druk van het water kan op ten duur niet zo goed voor je zijn, volgens mij.

Toegevoegd na 14 minuten:
* "onder water" in de eerste zin moet zijn "boven water"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar het horloge kan onder water?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee het moet onder water zijn. want ik heb geschreven: doet het draai cirkeltje op de ice watch het ook als je NIET onder water bent?
:-)
als je met draaicirkel de buitenste ring bedoelt (skaleringsring )die doet het altijd en draait niet automatisch maar is meer een indicator van waar je bijvoorbeeld de tijd dat je onder water gegaan bent zo kunt aanduiden dat je het kunt onthouden ,de horloges zijn overigeens niet echt geschikt als duikhorloge (eigenlijk moeten deze 20 Bar aankunnen) Het tweede deel van je vraag betreft ,waarom is het voor duikers belangrijk om te weten hoe lang ze onder water zijn? op het moment dat een duiker onder water ademhaalt bij de hogere druk die daar heerst zullen de gassen in het bloed als kleinere luchtbelletjes opgenomen worden omdat de druk de gassen samendrukt, voor zuurstof is dat geen probleem maar ook gassen zoals stikstof (79%van de atmosfeer) is voor het lichaam niet bruikbaar en verwdijnt in de weefsel in de kleinere gasbelletjes (De stikstof is bij normale druk te groot om in de weefsels te komen)hoe langer je onder water blijft hoe meer stikstof in de weefsels en hoe langer het duurt voor dat je de eventuel stikstof weer uit je lichaam hebt als je weer boven water komt. Nu is het zo dat er een maximaal niveau is van stikstof die je in de weefsels kunt hebben voor er schade optreed en dat is de reden waarom de onderwatertijd zo belangrijk is. De duiktijd is dan ook mede afhankelijk van de diepte waarop gedoken word ,hoe dieper je duikt hoe korter de duiktijd en hoe langer je boven water meot blijven voor je weer mag duiken