Door wat (buiten het feit dat het goed aanpast en polyester bevat) ontstaat het gevoel van warmte bij thermo-ondergoed?

Er is al een vraag gesteld over wat het verschil is tussen een gewoon onderhemd en een thermo-onderhemd. Thermo is aanpassend en geeft je meteen een warm gevoel. Er is ook al een vraag gesteld over het verschil tussen de verschillende soorten thermo-ondergoed, waarbij polyester bv. als belangrijke oorzaak van de warmte beschreven wordt.
Nu heb ik een aantal onderhemden die net dezelfde samenstelling hebben (45% viscose, 50 % polyester en 5% elastan) als een aantal T-shirts van me die GEEN thermo zijn. Maar bij die thermo-onderhemden heb ik dat warme gevoel, bij de T-shirts niet. Aan wat kan dit liggen?

10 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (1)

Thermo-ondergoed zorgt ervoor dat je huid droog blijft zodat er geen energie aan de huid wordt onttrokken voor de verdamping van je zweet. Het materiaal heeft namelijk een hoge absorberende werking en laat vocht vervolgens ook weer gemakkelijk los zodat het droog blijft.

Thermische onderkleding houdt veelal minder dan 4% van het eigen gewicht aan vocht vast. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld katoen, waar dit gemakkelijk 3 keer het eigen gewicht kan zijn.
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
leuk antwoord, bedankt en een plusje.
hoe zit dat dan me die T-shirt van me waar ook geen katoen in zit, maar die toch helemaal niet warm aanvoelen....?