wat was de kledingstijl van de jeugd in de jaren 50? (vooral gericht op dameskleding)

voor een werkstuk voor school ben ik op zoek naar informatie naar de kledingstijl van de jongeren in de jaren 50, ik moet vooral de kleding van de vrouw omschrijven. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Ik droeg toen vaak een geruite ( Schotse) plooirok met een wollen twinset, of aan het eind van de jaren 50 ook een witte overhemdblouse ( Brigitte Bardot). Petticoats ( krakend nylon, toen heel bijzonder)kwamen rond 1954 in de mode met queenies, in feite pumps met een kort dun hakje. Die crisp petticoats waren heel duur en ik had familie in Canada die er een toestuurde verstopt in een uitgehold telefoonboek! Het was een wonder van bijzonderheid, we hadden dat spul nog nooit in de winkel gezien....Die werden iets later wel gewoon verkocht. Ook hadden we wel hard gesteven onderrokken van witte katoen met een brede broderieband.
Op de middelbare school droegen we pas nylons ( aan een jarretellegordeltje) als je een jaar of 15 was, en jonger sokjes. Panties waren nog niet uitgevonden. Op de middelbare school droegen we pennyloafers. Meisjes droegen vaak een jurk ( vaak met een boothals) en niet vaak een lange broek, maar zo rond 1954 kwam de stretch skibroek in de mode, met een band onder de voet , zodat de broek strak zat. Meestal een handgebreid vestje of truitje. Hoge hakken voor meisjes onder de 18 werden ongezond gevonden, dus droegen we platte schoenen normaal. Sportschoenen behalve de tennisschoenen waren onbekend.
We droegen een houtje touwtje jas of een zwarte jopper.
Ik zat op een sjieke school en toen ik een jaar of 16 was had ik drie lange avondjaponnen, we hadden bals en uiteraard ook dansles, ballroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de dames als ze uitgingen petticoats onder hun wijde rok zodat de rok mooi uit bleef staan. Voor bijv. op kantoor een nette (koker-) rok met een nette bloes en een vestje.
De rokken waren tamelijk lang, zo'n beetje tot halverwege de kuit. Het haar in bijv. een Grace Kellyrol (Grace Kelly was een filmster die later trouwde met prins Rainier van Monaco).
Voor de heren een net pak als men uit ging. Voor gewoon netjes bijv. een trui met een overhemd eronder en een pantalon met rechte pijpen.
Of, als ze Elvisfan waren een zwart leren jack met een broek met smal toelopende pijpen en een vetkuif op hun hoofd. Zo'n vetkuif werd met bijv. brillcream in model gehouden, ongeveer net zo als nu gel wordt gebruikt.

Er staat echt veel hierover op internet, kijk maar eens.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk droegen de heren ook vaak een colbertje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg Bedankt!