Hoe neem ik de broek van een kostuum in?

Van maat 50 naar 48.
Kan dit alleen met de achternaad of moeten de zijnaden ook?
Of alleen de zijnaden? En dan ongeveer vanaf welke hoogte op het been.

Een filmpje of uitleg met plaatjes zou ideaal zijn.
(naaimachine enzovoorts staat klaar)

Hoe lastig is dit?
Als laten doen ongeveer 20 euro kost, dan kan het toch niet zo moeilijk zijn? (beetje een principe kwestie om alles zelf te willen en kunnen doen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas een broek van mijn zoon in laten nemen bij een Turks atelier, koste 9,00 euro, daar kun je zelf niet voor gaan hannesen, alleen het los tornen van de naden is al een vervelende klus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uurtje werk: 9 euro verdient! Kan je weer andere leuke dingen van doen.
Hangt dus maar af wat je er voor over hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Broek van kostuum is iets duurder, ook omdat de broekband (waar de riem zit) gedeeltelijk los moet.
Of kan ik die aan beide zijkanten doorknippen en dichtnaaien. Zoals gezegd ook een beetje een principe kwestie en als ik het eenmaal gedaan heb worden de volgende broeken hopelijk makkelijker. En er is de laatste tijd toch niks op tv..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is echt een kunst opzich. Zelf doen zou je echt even op les moeten gaan bij een naaister.
Het is een precies werkje.
En met een broek van een kostuum zou ik niet gebruiken als eerste project, eerder een oude versleten broek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit weekend een zo goed als nieuwe broek (met zware schade) in de lompenzak gedaan, die ligt hier nog, dus dat wordt zo het proefproject.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Missie (met wat hulp) geslaagd, volgende keer lukt het alleen ook wel, alleen kan je een achternaad moeilijk zien als je een broek zelf aanhebt.. Tipje van mij:
band loshalen,
naad afspelden en naaien,
daarna pas naad loshalen, afknippen, afwerken.
(in dit geval alleen de achternaad ingenomen, als er meer af had gemoeten dan hadden de zijnaden ook gemoeten maar dat was nu niet nodig)

Het beste antwoord

Het mooiste is om ook de zijkanten te doen.
Tot hoe ver op het been hangt af van je figuur.
Je kunt de broek binnenstebuiten aantrekken en dan afspelden.

Wat ik trouwens deed, voor een paar centimeter, is een brede elastieken band in de achterkant van de broeksband werken.

Maar zo is de mooiste manier:
Band van de broek aftornen en inderdaad aan de zijkanten en aan de achterkant.
Dan stik je aan zijkant en achterkant de broek wat in, enkele centimeters,
en die goed verdelen over de 3 naden. En de naad mooi laten weglopen in de bestaande naad.
Dan speld je de band er weer op van voren naar achter.
Dus houdt je aan de achterkant ruimte over. Daar moet je dus de band ook
instikkeen. Naden naar binnen vouwen, vaststrijken, band weer netjes op de
broek naaien.

Toegevoegd na 16 minuten:
Tip: als je naden lostornt, kijk dan goed hoe ze gemaakt zijn, hoe ze lopen. Dat helpt bij het weer in elkaar zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ alleen al voor het binnenstebuiten afstelden. Weet je toevallig ergens foto's/tekeningen?
Altijd fijn om het een keer gezien te hebben, hoewel ik denk dat het wel gaat lukken..