Wat voor kleding droegen vrouwen uit de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Het beste antwoord

De ontwikkeling van de kleding in de middeleeuwen kun je vergelijken met die van de bouwkunst: van grof en eenvoudig naar verfijning en versiering. Tussen het jaar 1000 en 1250 komt er voor het eerst specifieke kleding voor mannen en vrouwen.

De kleding uit de elfde en twaalfde eeuw leek in sommige opzichten nog op die van de Romeinen. Een nieuwe ontwikkeling is echter dat er een groter verschil komt tussen kleding voor mannen en kleding voor vrouwen.

Kleding voor vrouwen

Vrouwen droegen hun kleding in laagjes. Iedere laag kleding kon van een ander materiaal zijn. Het kledingstuk dat over alles heen werd aangetrokken was uiteraard van de meest fijne en mooie stof gemaakt. Dat is wat de mensen het eerste zagen. De verschillende lagen waren:

- Chaisne: een lang onderhemd van linnen
- Cotte: een zijden of wollen onderkleed met lange mouwen
- Bliaud: een overkleed. Het overkleed was korter dan het onderkleed, de cotte, en mooi geborduurd.

De vrouwen legden met hun kleding de nadruk op hun taille en boezem. Dat deden ze door koorden kruiseling om het bovenlichaam te knopen. Daarnaast droegen ze ook gordels versierd met juwelen of metalen platen.