waarom is een jong uiterlijk aantrekkelijk? Waarom wil iedereen er jong uitzien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.7K

Het beste antwoord

Jong is "vers", is "mooi", biedt nog kansen en je hebt nog een heel leven voor je. Kortom, onbewust wil de mens de tijd stil zetten, want dan heb je immers nog een heel leven voor je. Angst voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jong word (onder)bewust geassocieerd met spontaan, grappig, intelligent (tot voor kort nog op school gezeten), gezond, hip, ruimdenkend en zelfs vaak rijk.
In de reclame zul je zelden tot nooit een oud iemand iets zien aanprijzen, want oud = achterhaald, schlemiel, ongezond, conservatief, met onbegrijpelijke humor, en wrekkig.

Dat stuk over jong (uitzienden) is niet helemaal irrationeel, hoewel het wel volledig is gebaseerd op beeldvorming.
Hetzelfde geld voor het gros van de vooroordelen over oud.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik stel hier niet mijn eigen mening, maar de mening zoals wij die gepresenteerd kregen in de oefentekst van ons eindexamen nederlands; dat ging over beeldvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in de natuur zo geregeld. Evolutionair bepaald. Mooi betekent in de natuur GOED. Daar krijg je de gezonde kinderen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jong=symetrischer (minder rimpels). Onze DNA weet dat dat gezonder is - ook m.b.t. 't krijgen van kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat helemaal niet. Hoe ouder ik word hoe meer ik oudere mensen kan waarderen, ook op hun uiterlijk. Ik kijk liever naar een doorleeft gezicht met vele rimpels dan naar een heel jong gezicht.
Wel is het zo dat seksueel gezien jonge mensen aantrekkelijker zijn, omdat dat voor vruchtbaarheid staat. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met de overlevingsdrang van de mens.

En persoonlijk wil ik er helemaal niet jong uitzien. Ik wil er graag naar mijn leeftijd uitzien. Ik zou het vervelend vinden als ik er als 18 uit zou zien en mensen me ook zo zouden benaderen. Ik heb nu eenmaal meer levenservaring en dat mag gezien worden vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hans teeuwen had ooit een stuk over het vrouwelijk lichaam na het 50ste levensjaar. Die zei dat de natuur het zo had moeten regelen dat het er dan gewoon afviel.

Ik denk dat Hans Teeuwen op zijn manier aangeeft dat ouder worden niet mooier worden betekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we de confrontatie niet aan willen gaan dat we ouder worden. Ik zelf zou niet jonger willen zijn. Ik merk dat naar mate ik ouder wordt ik ook inderdaad anders in het leven staat. Kan veel meer relativeren terwijl ik vroeger heel snel op de kast zat. Maar als ik mijn eerste grijze haren zie heb ik wel zo iets van ojee :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is marketing, het is reclamewerk. Jong wordt steeds als ideaal geschetst... Reclamejongenswerk dus... En we geloven ze altijd... Daarom ziet jong er aantrekkelijk uit, omdat het zo neergezet wordt in de media... En natuurlijk wil iedereen er dan jong uitzien... En dan willen ze alle producten kopen om je er jonger uit te laten zien... Dus de reclame werkt...