waarom is een jong uiterlijk aantrekkelijk? Waarom wil iedereen er jong uitzien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jong is "vers", is "mooi", biedt nog kansen en je hebt nog een heel leven voor je. Kortom, onbewust wil de mens de tijd stil zetten, want dan heb je immers nog een heel leven voor je. Angst voor de dood.

Jong word (onder)bewust geassocieerd met spontaan, grappig, intelligent (tot voor kort nog op school gezeten), gezond, hip, ruimdenkend en zelfs vaak rijk. In de reclame zul je zelden tot nooit een oud iemand iets zien aanprijzen, want oud = achterhaald, schlemiel, ongezond, conservatief, met onbegrijpelijke humor, en wrekkig. Dat stuk over jong (uitzienden) is niet helemaal irrationeel, hoewel het wel volledig is gebaseerd op beeldvorming. Hetzelfde geld voor het gros van de vooroordelen over oud. Toegevoegd na 30 minuten: Ik stel hier niet mijn eigen mening, maar de mening zoals wij die gepresenteerd kregen in de oefentekst van ons eindexamen nederlands; dat ging over beeldvorming.

Dat is in de natuur zo geregeld. Evolutionair bepaald. Mooi betekent in de natuur GOED. Daar krijg je de gezonde kinderen van.

Jong=symetrischer (minder rimpels). Onze DNA weet dat dat gezonder is - ook m.b.t. 't krijgen van kinderen.

Persoonlijk vind ik dat helemaal niet. Hoe ouder ik word hoe meer ik oudere mensen kan waarderen, ook op hun uiterlijk. Ik kijk liever naar een doorleeft gezicht met vele rimpels dan naar een heel jong gezicht. Wel is het zo dat seksueel gezien jonge mensen aantrekkelijker zijn, omdat dat voor vruchtbaarheid staat. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met de overlevingsdrang van de mens. En persoonlijk wil ik er helemaal niet jong uitzien. Ik wil er graag naar mijn leeftijd uitzien. Ik zou het vervelend vinden als ik er als 18 uit zou zien en mensen me ook zo zouden benaderen. Ik heb nu eenmaal meer levenservaring en dat mag gezien worden vind ik.

Hans teeuwen had ooit een stuk over het vrouwelijk lichaam na het 50ste levensjaar. Die zei dat de natuur het zo had moeten regelen dat het er dan gewoon afviel. Ik denk dat Hans Teeuwen op zijn manier aangeeft dat ouder worden niet mooier worden betekend.

Ik denk dat we de confrontatie niet aan willen gaan dat we ouder worden. Ik zelf zou niet jonger willen zijn. Ik merk dat naar mate ik ouder wordt ik ook inderdaad anders in het leven staat. Kan veel meer relativeren terwijl ik vroeger heel snel op de kast zat. Maar als ik mijn eerste grijze haren zie heb ik wel zo iets van ojee :s

Het is marketing, het is reclamewerk. Jong wordt steeds als ideaal geschetst... Reclamejongenswerk dus... En we geloven ze altijd... Daarom ziet jong er aantrekkelijk uit, omdat het zo neergezet wordt in de media... En natuurlijk wil iedereen er dan jong uitzien... En dan willen ze alle producten kopen om je er jonger uit te laten zien... Dus de reclame werkt...

Een heel goede vraag! Ik werk in een zorgcentrum met hoogbejaarden en als ik hen aan het wassen ben vind ik zo`n oud lichaam haast ontroerend mooi! Zo`n lichaam vertelt een verhaal: littekens van operatie`s, vel over omdat de bewoner zo veel afgevallen is, aan zo`n lichaam kan je een hoop strijd/verdriet aflezen. Een gezicht met rimpels geeft aan dat er geleefd is en dat is geen schande! Natuurlijk is een jong strak gezicht en lichaam ook mooi, maar zelf vind ik dat minder interessant. Wel vind ik dat er in de media erg veel aandacht geschonken wordt aan de dame`s die de boel laten opkalefateren, maar het gekke is dat het voor mij toch wel erg nep is allemaal en je houdt er ziektes en dood echt niet mee buiten de deur.

Zoals al geschreven wordt een jong uiterlijk o.a. geaccocieerd met: fris, glad, stralend, vitaliteit, etc. Dit wil overigens niet zeggen dat hier geen sprake van kan zijn wanneer je een huid hebt als een oude leren tas. Integendeel. Stralen komt immers nog altijd van binnen en is van buiten af te lezen. De voornaamste reden waarom tegenwoordig zoveel mensen moeite ondervinden met het ouder worden is zoals XiniX zegt aan de media te verwijten. We krijgen tegenwoordig via de media voortdurend te horen dat we met zepen en lotions, diëten en fitness, plastische chirurgie en liposuctie ons uiterlijk kunnen – en eigenlijk moeten – verbeteren. Dit zit voor velen het acceptatieproces van het ouder worden in de weg. Een jong uiterlijk lijkt garant te staan voor succes en een gelukkiger leven. Zonder dat je er erg in hebt wordt je keer op keer onbewust beïnvloed door al die reclamespotjes en programma's op het gebied van schoonheid. Als kijker wordt je zo gigantisch voor de gek gehouden. Een reality-check heeft men nodig. Je kan je huid in een goede conditie houden maar rimpels helemaal voorkomen of weg kunnen smeren is echt utterly nonsense. En moet dat...? Als jonge vent begin me toch behoorlijk te ergeren aan dat hele beauty-gebeuren van tegenwoordig. Het 'ideaalbeeld' qua uiterlijke vertoning wordt je bijna opgedrongen door middel van TV/series, tijdschriften/artikels, etc. Er lijkt geen ruimte te zijn voor 'minder mooie' mensen. Ronduit irritant maar bovenal onrealistisch. Het geeft vooral veel jonge beïnvloedbare meiden enorme complexen en laten ze vergeten te kijken naar hun eigen mooie punten die ze gegeven zijn. Wat een oppervlakkigheid op televisie. Voor dat voorgeschetste ideaalbeeld ben je minder tot niet meer beïnvloedbaar wanneer je vrede hebt met jezelf als mens van binnen én buiten. Die uiterlijke 'onvolmaaktheden' in jouw ogen gaan er dan minder toe doen. Dit wil overigens niet zeggen dat je dan elke ochtend met een grote glimlach naar je spiegelbeeld kijkt. Je accepteert alleen wat je ziet en beseft dat het een onderdeel uitmaakt van 't leven en het ouder worden. Waarom voelt men toch in hemelsnaam de behoefte om dit te verdoezelen met botox en andere ingrepen. Het is een strijd die toch niet te winnen valt. Al die strakgetrokken gezichtjes... Het is gewoon een beetje treurig om te zien. "Age is strictly a case of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100