Als je een kostuum wil maken waar koop je dan goede stof?

Ik wil graag een kostuum maken. Eentje die er echt uitziet, niet zo'n carnavalsnepperd.
Maar waar koop je de stof daarvoor? En nog belangrijker, hoe zorg je dat het genoeg stof is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een patroon?
Daar staat dan toch aangegeven hoeveel meter je nodig hebt?

Antwoorden (2)

Belangrijk is om een goede stof winkel op te zoeken waar ze een ruime keuzen hebben uit stof. Ik neem aan dat je de patronen van je kostuum al hebt? De meeste winkels verkopen met vierkant meter, dus dat kan je zo kijken hoeveel je nodig hebt. Hou liever wat stof over dan dat je uiteindelijk krap zit. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste winkels verkopen stof per strekkende meter,
niet per vierkante meter.
Stofbreedte kan 1,20 zijn, maar is meestal 1, 40 breed.
Voor zo'n project kun je het beste bij een goede stoffenwinkel kijken. Daar zijn er helaas niet zo heel veel meer van. Wel internetwinkels, maar het is prettig om de stof te voelen voor je het koopt.
Wat je ook kunt doen, is naar een stoffenmarkt gaan. Zo heb je elke zaterdag in Utrecht de lapjesmarkt, waar heel veel stoffenkramen staan. Elk voorjaar en najaar zijn er bovendien door het hele land stoffenspektakels en stoffenbeurzen, waar je ook enorm veel keus hebt.
Laat je goed informeren, en bezuinig niet op de stof.
Overigens wordt stof niet per vierkante meter geleverd, maar per strekkende meter, meestal 1.40 m breed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Stoffen in de volgende breedtes: 90 cm, 110 cm, 120cm en 140cm.
Dan is er nog een hoogtemaat (als breedte) maar dat is alleen voor gordijnstoffen. Op het patroon staat bij welke breedte je hoeveel lengte nodig hebt. Bij stoffen waarin een patroon is verwerkt is de hoeveelheid stof groter, maar dat ligt aan de grootte van het patroon in de stof.