Het aardige is dat de bronnen elkaar tegenspreken.
De ene zegt dit:
"PU-leer valt onder splitleer, het heeft een polyurethaan coating om het er uit te laten zien als een nerfleder. Meestal heeft PU-leer een glazend oppervlak en een antiek uiterlijk. PU-leer wordt voor meubelleer gebruikt.

In de meubel winkels wordt het onder meer als "Bycast leer", "PU-leer", "polyurethaan gecoat leer" of (ten onrechte) als pull-up leer verkocht. (Pull-up leer verwijst naar een soort van vetleer.

Er wordt ook kunstleer verkocht dat er hetzelfde uitziet als PU-leer. Ook dit kunstleer heeft een oppervlak van 100% Polyurethaan.

Het voordeel van PU-leer is de prijs. Splitleer is goedkoop, maar in de regel niet bijzonder duurzaam. En vaak zie je al na enkele jaren beschadigingen. Daar komt nog bij dat het niet goed ventileert. Door de sterke coating is het leer "kouder" en blijft het meer aan de huid plakken dan niet gecoat leer."

Echt leer, zou je dus denken...
De andere bron zegt dit:

"PU-lederen tassen
Sommige tassen in ons assortiment zijn gemaakt van PU-leder, dit is een imitatieleer dat bijna niet van echt te onderscheiden is.
De basis is een PolyUrethaan (PU) waarin een leernerf is verwerkt. De benaming PU-leder is daarom eigenlijk onterecht, het zou eigenlijk PU-bekleding moeten heten. Vanwege de synthetische samenstelling wordt over dit materiaal 100% garantie afgegeven dat het geen dierlijke stoffen bevat."
(Bron: http://www.jencha.nl/pu-leder)

Toch kunstleer dus? Terwijl weer een andere site zegt:

"PU leer is een ècht leren laag op een onderlaag. Echt leer aan de buitenkant en extra stevig door de dubbele laag van kunststof en een dun laagje leer."
Een leren buitenlaag dus.
(Bron: http://www.aktieartikelen.nl/c-1494996/pu-leren-tassen/)

Je mag kiezen :-) Doet een beetje denken aan de zin 'een pakketje schroot met een dun laagje chroom" in het bekende liedje 'Vriendschap' van Het Goede Doel...
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is inderdaad imitatieleer. Van synthetische stoffen, maar dezelfde eigenschappen hebbend als leer. Het ademt goed en draagt heel comfortabel. Daarom wordt het ook wel vegetarisch leer genoemd.
Amadea
11 jaar geleden
PU-leder is een imitatieleer dat bijna niet van echt te onderscheiden is.
De basis is een PolyUrethaan (PU) waarin een leernerf is verwerkt. De benaming PU-leder is daarom eigenlijk onterecht, het zou eigenlijk PU-bekleding moeten heten. Vanwege de synthetische samenstelling wordt over dit materiaal 100% garantie afgegeven dat het geen dierlijke stoffen bevat.