Welke zeep voor het schoonmaken van een bril?

Is dreft aan te raden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat mag misschien zo zijn, maar persoonlijk ervaar ik brillendoekjes als erg onhandig, terwijl zeep uitstekend zijn werk doet. Ook al wordt zeep niet aangeraden, welke zeep zou dan het minst schadelijk zijn voor mijn bril? Waarom wordt zeep overigens niet aangeraden?

Ik zou denken dat er in brillendoekjes ook zeep zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
18.6K

Het beste antwoord

Moderne brillenglazen zijn vergelijkbaar met de lenzen in een objectief van een goede fotocamera. Ga er dus zorgvuldig mee om.
Gebruik dus nooit papieren tissues, keukenpapier ed. Daar zitten nl. heel kleine stukjes hout in en dat schuurt waardoor de coating kan beschadigen.
Het best kan je de bril regelmatig afspoelen onder handwarm, stromend water.
Je kunt daarbij een beetje huidvriendelijke zeep gebruiken, bijv. afwasmiddel, maar dan wel zonder citroen. Dit zuur tast de coating ook aan. Droog de bril daarna af met een zachte, schone doek zoals een thee-/glazendoek of een microvezeldoekje.
Heb je dus Dreft zondr citroen, dan kan je die prima gebruiken.
Kijk voor meer tips eens bij mijn bron.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een brillenzaak raadt juist af om zeep te gebruiken, maar speciale brillendoekjes. Deze zijn ook verkrijgbaar bij drogisterijen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zeep word afgeraden omdat de meeste brillen van kunststof glazen worden gemaakt en de anti-kraslaag op de bril aantast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan prima met dreft, maar je kunt het beter wat verdunnen.

Wij hebben standaard een afwasmiddel-flesje met een laagje sterk verdund afwasmiddel in de gootsteen staan en daarmee behandelen we de bril.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste kun je een milde vloeibare handzeep gebruiken. Er mag niet iets citroen- of citrusachtigs inzitten. En dan afdrogen met een schone zachte doek.
Zo doe ik het ook altijd.
Nooit met tissues of papieren zakdoekjes o.i.d. omdat daar houtvezels in zitten die krassen kunnen veroorzaken.