Had men vroeger (zo rond 1950) ook panty's die niet zo makkelijk kapot gingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.6K

Het beste antwoord

De eerste nylonkousen waren van duurzamer materiaal dan onze huidige panty's. Ze waren relatief ook veel duurder. Als er een ladder in de nylonkous kwam, repareerde men deze. De nylonkousen waren van een veel minder elastisch materiaal dan onze panty's, hierdoor stond er minder spanning op de kous en gingen ze minder snel stuk.

Een stukje geschiedenis:
De grote doorbraak in de geschiedenis van de kous kwam met de uitvinding van de stof nylon. Vaak ziet men de naam van Wallace Carothers staan als uitvinder, maar de uitvinder van Polymer 6.6 zoals het eerst genoemd werd was Julian Hill. In 1937, 2 jaar na de uitvinding werd de stof door Du Pont gepatenteerd. De groep waarin Hill werkte werd geleid door Wallace Carothers en omdat deze manisch-depressieve man zelfmoord had gepleegd in het zelfde jaar besloot Du Pont als eerbetoon aan hem, de uitvinding aan hem toe te schrijven. De meer vriendelijke naam Nylon werd er aan toegekend op de Wereldbeurs in 1939 te New York, de eerste twee letters zijn de afkorting van New York.
Nylon was het materiaal bij uitstek om te gebruiken in de beenmode, de dunne garens hadden de uitstraling van zijde. Daarbij was het zeer sterk en duurzaam. Vooral toen men er in slaagde het garen een 'geheugen' te geven. Hierdoor kon het na opgerekt te zijn door het been weer daarna in zijn oorspronkelijke vorm terugkeren. Zodoende waren minder maatvoeringen noodzakelijk.
In het eerste jaar dat er met dit materiaal kousen gemaakt werden bedroeg de productie 64 miljoen paar en de fabrikanten konden de vraag niet aan.
Tijdens de oorlogsjaren kwam er een kink in de kabel omdat het materiaal gebruikt moest worden voor het maken van tenten en parachutes. Niet dat ze geheel van de markt verdwenen, Amerikaanse soldaten namen ze mee naar Engeland om indruk te maken op de Engelse meisjes.
Zodra de oorlog afgelopen was draaide de productie van nylonkousen weer op volle sterkte en werden volop verkocht, iedereen wilde graag deze fraaie kousen hebben.
In de tijd van de Flower Power echter raakte de panty in zwang, die paste beter in de snelle levensstijl van het moment, de korte rokken waren niet geschikt om er jarretelgordeltjes onder te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dikke kans dat de panty uit die dagen niet zo modern was als nu... Ik heb nooit panty´s gedragen dus ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik verwacht dat ze met de huidige technologie weer sterkere weefsels kunnen maken dan 60 jaar geleden... Dus dan moeten die oude panty´s minder sterk geweest zijn en dus sneller ladderden... Maar ik kan je geen bewijs aanleveren met een link die wetenschappelijk aantoont wat ik vermoed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij had je toen nog geen panty's alleen nylonkousen en was iedere vrouw met nagellak in de weer om de ladders te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja klopt, en bij een ladder bracht je ze naar de winkel om ze te laten repareren.
De panty zoals wij die kennen bestaat pas sinds de laat
60-er jaren. Voor die tijd werden kousen gedragen en die waren volgens mij wat dikker dan die we tegenwoordig dragen. Toch gingen ze nog wel eens stuk maar i.p.v. nieuwe kopen werden ladders 'opgehaald'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij nog van mijn moeder herinneren dat zij in de 50er jaren nylon kousen droeg welke zij ophield met platte wekfleselastiek(uit armoede) danwel een jarretel. Deze kousen ladderden ook wel degelijk en kan mij nog herinneren dat behoudens het ladderen te stoppen d.m.v. nagellak (hierboven al beschreven) ook de ladders opgehaald konden worden tegen een geringe vergoeding. Panties zoals nu kende men in die tijd niet maar wel maillots.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja idd, die jarretellen!
erg sexy waren ze niet he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons thuis in de garenklosjesbak ligt zelfs nog een kartonnetje met kousendraad, een soort rekbaar huidkleurig nylon waar je je kous mee kon repareren... Wordt gekoesterd voor het nageslacht.
Ja die waren er zeker. Erg mooi waren ze niet.!

Ook was er in die tijd de mogelijkheid om de ladder die in de panty kwamen te laten repareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij waren die panty's toen nog geen echte panty's. Panty's zijn dun en die panty's die ze toen droegen waren behoorlijk aan de dikke kant. De panty van nu kenden ze in die tijd nog niet.