Draag je op een smoking een zwart of een wit strikje?

Vaag weet ik dat in Engeland vroeger onderscheid gemaakt werd tussen "meesters en knechten"door de keuze van strik. Maar wat droegen de meesters? Enne...kom nou niet met "beide mag", dat gebeurt al. Ik zoek de originele benadering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Het beste antwoord

Op een smoking draag je een zwarte strik - tenminste, als je het helemaal correct wilt doen. De smoking is overigens een Amerikaanse 'uitvinding' (van rond 1886), en geen Engelse. Alle andere kleuren dan zwart zijn eigenlijk uit en boze, al zien we ze af en toe wel verschijnen. Zie voor ale 'regels' rondom de smoking de link.

Het onderscheid in witte of zwarte strikken in de Engelse is geen onderdeel van de smoking, maar het rokkostuum. Welke kleur strik of sjaal je daarop draagt is overigens meer afhankelijk van de omstandigheden dan van de rang of functie.

Maar smoking maakt onderdeel uit van de zogenaamde 'black tie'- kledingcode, dus lijkt de keus me daar voor de hand liggen. Zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de etiquette: "black tie". De "white tie" hoor je te dragen bij een rokkosttuum, niet bij een smoking (dinner jacket). Smoking wordt door gasten gedragen, niet door bedienden!!!

http://www.maatkleding-hilversum.nl/mode-en-stijl/etiquette
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is de smoking voor de ober en het rokkostuum voor de heer. Als ik op een feestje iemand in een smoking tegenkom bestel ik bier bij hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig want bij een black tie mag je ook een rood strikje dragen hoor. Door in je antwoord het black tie en white tie te noemen is het duidelijk dat je niet begrijpt wat de vraag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai,....zeker nog nooit op een gala geweest......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Obers hebben een zwart kostuum aan, geen smoking. Of heeft de ober zijden revers...? @Pelle,
je mag ook een groen, paars, oranje kleurig strikje dragen, om het even. Officieel hoort het zwart te zijn. Kennelijk ben jij nog nooit in het gezelschap van smokingdragende/rokkostuumdragende/jaquetdragende mensen geweest, of jij hebt de vraag niet goed begrepen!