Wat is een 'monster' exemplaar van kleding?

Vandaag heb ik een t-shirt gekocht in een winkel. Maar omdat het een 'monster' was mocht het alleen in dat filiaal omgeruild worden en niet in een ander filiaal van die winkel. Wat wordt er bedoeld met een 'monster' exemplaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
2.2K

Antwoorden (4)

Een voorbeeld, waar waarschijnlijk maar 1 exemplaar van is, tenminste in die winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een monsterexemplaar hebben vertegenwoordigers bij zich, om aan de klanten te laten zien, de klant is in dit geval de winkelier, soms laat de vertegenwoordiger een monsterexemplaar achter in de winkel, zodat de eigenaar kan bekijken of het iets voor de winkel is. Als er verder geen inkoop wordt gedaan en het monsterexemplaar dus in de winkel achterblijft, kan de winkelier dat verkopen, het monsterexemplaar wat jij hebt, is niet in de andere filialen verkrijgbaar, dus daarom kun je dat alleen ruilen in de desbetreffende winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Het woord "monster" is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse werkwoord "monstrare", dat "tonen" of "laten zien" betekent. + 1 voor je antwoord!
Monsters zijn kledingstukken die gemaakt worden om te showen aan de winkels.

De vertegenwoordigers gaan de winkels langs met 'monstercollecties'. De winkeliers maken vervolgens de keuze wat ze werkelijk in hun winkel willen hebben en wat ze dus in moeten kopen. Daarna worden de kledingstukken pas massaal geproduceerd. Monsters zijn meestal alleen in hele gangbare maten verkrijgbaar.

Uiteindelijk, als de collectie verkocht is, gaan de monsters van de vertegenwoordigers terug naar de leveranciers. Daar worden de monsterpartijen vaak opgekocht door b.v. markthandelaren of outletwinkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Het woord "monster" is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse werkwoord "monstrare", dat "tonen" of "laten zien" betekent. + 1 voor je antwoord!
Antoni
11 jaar geleden
Mijn leraar Latijn was zo'n keurige heer, die zou nooit het woord "showen" gebruikt hebben! Maar het klopt natuurlijk wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni: tja, die klassieke opleiding heb ik gemist. In het Nederlands zou je ook nog 'demonstratiemodel' kunnen zeggen.
Een monsterexemplaar is een voorbeeld- of proefexemplaar.
monster komt van het franse montrer (tonen)

Volgens P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek.
monster1 [proefstuk] {1337} middelnederduits munster, engels muster < oudfrans monstre [idem], van monstrer (frans montrer) [tonen] < latijn monstrare [idem].