Mag je een (actueel) uniform officieel na verlaten van het dienst houden?

Bijvoorbeeld na ontslag. Of je werkuniformen met bedrijfsnaam mag houden en of dit anders strafbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
2.4K

Het beste antwoord

Na ontslag mag je een uniform alleen houden als je het zelf betaald hebt. Regelmatig wordt bedrijfskleding beschikbaar gesteld en ben je verplicht het te dragen, maar kun je het voordelig aanschaffen omdat de naam van het bedrijf zichtbaar is.

Als je het uniform graag wilt houden (ter herinnering) zul je moeten overleggen.
Als het uniform bijna af is en je wilt het houden om zelf in de tuin te gebruiken of zo, zul je moeten overleggen.

Officiële uniformen van politie en leger mag je niet houden. Wel mag je soms handschoenen, sokken en schoenen houden.
Dit hangt natuurlijk ook samen met het feit dat je het uniform op die manier niet illegaal kunt gebruiken.

Als je je uniform wat door de baas is betaald niet inlevert kan het betekenen dat jij voor de kosten opdraait. Vaak is dat in de CAO geregeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is bij ieder bedrijf anders geregeld, bij de 1 dus wel, bij de ander niet, politieuniformen en legerkleding in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit ervaring: supermarkt kleding lever je weerin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn gezin en ik hebben bij verschillende bedrijven gewerkt, van sommige bedrijven worden de kledingstukken nu als kluskleding gebruikt, andere moesten worden ingeleverd, ik weet het niet van PostNL, ik verwacht dat dat nu ook ingeleverd moet worden, er is de laatste jaren nogal wat misdaad gepleegd in Postuniformen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen, die het voor elkaar krijgen de kleding achterover te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste gevallen moet je tekenen voor ontvangst en tekenen bij inleveren. Dit hoeft niet bij kleding die niet terug hoeft, maar wordt ook verzuimd bij kleding die wel terug moet.
een uniform van een bedrijf is eigendom van het bedrijf, zeker als ook nog de naam van het bedrijf daarop vermeld is. je krijgt het in bruikleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van defensie mag je het houden, ik heb hier het uniform van mijn vader liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Defensie moet je zelfs houden. Dit omdat je tot 5 jaar na einde diensttijd opgeroepen kan worden tijdens crisissituaties. 'K heb een aantal plunjebalen van mijn partner liggen voor 'misschien - wat als - ooit'.