mag je op je 16e een speedy 30 kopen ?

ik ben 16 en wil een speedy 30 kopen in de pc hoofdstraat maar mag een 16 jarige dat zelf doen of moet een van je ouders er bij ofzo .. ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als jij daar het geld voor hebt zal niemand erover vallen dat je 16 bent. Heel officieel mogen minderjarigen geen koopcontracten sluiten, maar bij gebruiksartikelen wordt daar eigenlijk nooit moeilijk over gedaan.

Als je 16 jaar bent mag je bepaalde rechtshandelingen zelf verrichten. Dit mag als je toestemming hebt van je ouders of voogd. Zonder toestemming mag het alleen als het in de maatschappij als �normaal� beschouwd wordt dat een zestienjarige de handeling zelfstandig verricht. Dit staat in artikel 234 van het eerste boek van het Burgerlijk Wetboek. Dus als het in Nederland als normaal gezien wordt dat je een tas van over de 500 euro kan kopen op je 16e dan mag dat ook. Zo'n aankoop is echter niet zo vanzelfsprekend omdat het een hele grote en dure aankoop is. Hierdoor vinden we het in Nederland niet normaal dat jeop zijn 16e een zo'n dure tas gaat kopen, zonder dat je daar toestemming voor hebt van je ouders. Als je dat toch doet, mag de verkoper niet zomaar ervan uit gaan dat je toestemming hebt gekregen, en dat het normaal is. Als jij dus wel die tas van 500 - 600 euro koopt , dan kunnen jouw ouders de koopovereenkomst vernietigen, en dan moet je je tas weer inleveren. Ik zou dus maar toestemming van je ouders vragen. Ze hoeven niet mee. Maar een briefje met toestemming lijkt mij wel handig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100