mag je op je 16e een speedy 30 kopen ?

ik ben 16 en wil een speedy 30 kopen in de pc hoofdstraat maar mag een 16 jarige dat zelf doen of moet een van je ouders er bij ofzo .. ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (2)

Als jij daar het geld voor hebt zal niemand erover vallen dat je 16 bent. Heel officieel mogen minderjarigen geen koopcontracten sluiten, maar bij gebruiksartikelen wordt daar eigenlijk nooit moeilijk over gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel is dat inderdaad zo, officieel heeft een minderjarige ook geen bezit. Maar goed, dat is allemaal heel zwart-wit in de wet vastgelegd, maar wordt eigenlijk nooit gehandhaafd, omdat dat onmogelijk is. Het wordt eigenlijk alleen nog gebruikt om grote aankopen waar ouders het niet mee eens zijn terug te draaien. Stel dat een 16-jarige bijvoorbeeld een horloge van 10.000 euro koopt zonder dat te overleggen met de ouders, dan kunnen zij die koop ontbinden volgens die wet. Maar voor kleinere bedragen zal dat nooit voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je hebt ongelijk.
Alles wat je met zelf verdiend geld hebt gekocht en bedragen die passen bij iemand leeftijd kunnen 99% zeker niet meer teruggedraaid worden. Als je iets heel duurs koopt dan mag je het niet zomaar teruggeven TOTDAT de rechter anders beslist. (En bij dure dingen die niet bij iemand van 16 horen geeft de rechter in 99% van de gevallen gelijk) ik weet niet of je werkt want dan kan je grotere bedragen betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus eigenlijk precies wat ik zeg, behalve dan dat ik de tussenkomst van de rechter niet heb vermeld, omdat dat niet noodzakelijk is. Bij wederzijdse overeenstemming kan de koop ook ontbonden worden. Overigens heb ik het hier ook over de letter van de wet, niet over het praktische gedeelte ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, niet een tas van over de 500 euro.
Dat hoort niet bij een 16-jarige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
""Officieel is dat inderdaad zo, officieel heeft een minderjarige ook geen bezit. Maar goed, dat is allemaal heel zwart-wit in de wet vastgelegd, maar wordt eigenlijk nooit gehandhaafd, omdat dat onmogelijk is."" Dit is natuurlijk onjuist. Een zestienjarige kan wel degelijk "officieel" bezit hebben. Het is juist de pest dat dit niet zwart-wit in de wet is vastgelegd. Was het maar zo duidelijk.
Wel is er verschil tussen bezit en eigendom in het burgerlijk recht. En eigendom is wel vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kunnen wij nu weten of ze moeilijk gaan doen in een winkel waar wij nooit komen?
Je moet dat zelf ervaren.
Als je 16 jaar bent mag je bepaalde rechtshandelingen zelf verrichten. Dit mag als je toestemming hebt van je ouders of voogd. Zonder toestemming mag het alleen als het in de maatschappij als �normaal� beschouwd wordt dat een zestienjarige de handeling zelfstandig verricht. Dit staat in artikel 234 van het eerste boek van het Burgerlijk Wetboek.

Dus als het in Nederland als normaal gezien wordt dat je een tas van over de 500 euro kan kopen op je 16e dan mag dat ook.
Zo'n aankoop is echter niet zo vanzelfsprekend omdat het een hele grote en dure aankoop is. Hierdoor vinden we het in Nederland niet normaal dat jeop zijn 16e een zo'n dure tas gaat kopen, zonder dat je daar toestemming voor hebt van je ouders.

Als je dat toch doet, mag de verkoper niet zomaar ervan uit gaan dat je toestemming hebt gekregen, en dat het normaal is.
Als jij dus wel die tas van 500 - 600 euro koopt , dan kunnen jouw ouders de koopovereenkomst vernietigen, en dan moet je je tas weer inleveren.

Ik zou dus maar toestemming van je ouders vragen.
Ze hoeven niet mee.
Maar een briefje met toestemming lijkt mij wel handig.