Waarom zijn er geen oplosbare vochtige doekjes om opstopping in het riool te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.5K

Het beste antwoord

Omdat papier wanneer het lang nat is, de neiging heeft een beetje of hele erg te vergaan. Perfect voor in het riool, maar niet zo best voor de verpakking. Je zou er van vermoedelijk meteen met je vingers doorheen gaan ; hebben de doekjes ook weinig nut meer.

Nu is nat wc-papier natuurlijk niet echt een noodzakelijke levensvoorwaarde (al zullen er best mensen zijn die vinden van wel, maarja, er zijn ook mensen die niet zouden kunnen leven zonder föhn of MP3-speler), maar als je het toch wilt gebruiken, is het voor het milieu toch een betere optie ze in de prullenbak op het toilet te gooien. Ook kun je gewoon zelf ter plekke toiletpapier natmaken (gewoon onder de kraan, of als je dat zou willen zelfs met een lotion) en die vervolgens wel gewoon doorspoelen. Dat papier is er op gemaakt juist snel uit elkaar te vallen, maar blijft nog wel net lang genoeg stevig voor het beoogde doel.

Overigens claimen sommige merken wel dat je hun doekjes gewoon door het toilet kunt spoelen, maar zeker met veel grootverbruikers in een huishouden ligt verstopping dan al snel op de loer. Ze zijn dan wel afbreekbaar, maar blijkbaar niet snel genoeg om dat probleem te kunnen tackelen, en vooral met oudere rioleringen of boventoiletten met smalle rioolpijpen ben je zo de klos, en dan ook meteen goed de klos. Af en toe de prullenbak legen is dan beduidend minder ellendig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat die doekjes dan door vocht zouden moeten oplossen, dus die zijn lastig vochtig te houden in het doosje, dan lossen ze namelijk voor gebruik al op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om opstopping te voorkomen staat er op de verpakking van vochtige schoonmaakdoekjes dat je ze niet door het toilet mag spoelen.
zouden ze oplosbaar zijn dan zouden ze door de vochtigheid in de verpakking al oplossen
14 jaar geleden
Ik denk omdat in die stof wat in die vochtige doekjes zit een chemische stof is. Mocht het doekje afbreekbaar worden dan zit je alsnog met die stof in het riool. En dit verontreinigd weer het water. Waardoor er meer moeite moet worden gedaan om het water te zuiveren tot drinkwater. Ik denk dat daarom er nog geen oplosbare vochtige doekjes zijn