Een vergoeding van een neuscorrectie?

Hallo,

Ik ga mijn vraag even kort toelichten.
Ik wil graag een neus correctie.

1. Ik kan aantonen dat ik psychische klachten heb van hoe mijn neus eruit ziet (hij is nagenoeg hetzelfde als die van mijn oma altijd was en zij heeft mij vele jaren afschuwelijk, afschuwelijk behandeld) waar ik ook voor in behandeling ben. Is dit genoeg reden voor een vergoeding?

2. Moet ik mijn neus eerst breken voordat ik kans maak op een vergoeding? Kan ik eventuele beweren dat ik last heb van ademhalen door mijn neus, of gaan ze zo ver dat ze me het tegendeel willen/kunnen bewijzen adhv foto's, etc?

Graag alleen serieuze reacties. Ik wil niets liever dan een neuscorrectie maar heb er simpelweg het geld niet voor (student met maar 1 familielid)

Dank jullie wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
17.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vindt je psychotherapeut van dat plan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ga ik er woensdag over spreken. Mijn ma vind mijn neus geweldig (maarja, wat moet je als moeder anders zeggen). Ik zou er zelf gelukkig van worden als die neus gewijzigd zou worden. Het zou leuk zijn als ik daar eens in gesteund werd, want niemand snapt hoe serieus deze correctie voor me is.

Het beste antwoord

Sinds de touwtjes in het zorgstelsel wat strakker zijn aangetrokken, worden de meeste plastische operaties die echt zuiver cosmetisch zijn, dus geen levensreddend, reconstructief of functieverbeterend doel hebben, eigenlijk niet meer standaard vergoed.

Psychische klachten, die jarenlang standaard zijn geweest voor een groot deel van de niet-noodzakelijke borst- en neusoperaties zijn zeer beslist geen standaard reden voor een correctie meer. Of de overeenkomst in vorm met een verfoeid familielid überhaupt al een goede grond was (vooral als het een goed functionerende, esthetisch normale neus is) durf ik te betwijfelen ; je zou tenslotte ook qua vorm hoofd of kaaklijn of mondvorm of iets anders dat veel moeilijker of niet te veranderen is gelijkenis kunnen vertonen. Voor het leren omgaan met dat probleem staan natuurlijk ook andere wegen open.

Daarnaast is een operatie nooit een kleinigheidje, ook een neuscorrectie niet. Bovendien ontstaan veel problemen zoals jij die noemt vaak juist pas NA een operatie. Ze zomaar bedenken gaat je niet lukken, daar moet echt wel een gegronde verwijzing van een KNO-arts aan vooraf gaan.

Je kunt een balletje opgooien via huisarts of KNO-arts, maar ik vrees dat er weinig anders opzit dan toch nog maar even doorsparen (een gemiddelde neuscorrectie kost maar iets van 3000 euro ; voor veel mensen een normaal vakantiebudget), of je verzoenen met een lichaamsdeel dat nu eenmaal bij je hoort en waar zo te lezen ook op het eerste gezicht niks mis mee is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide (en mooi geformuleerde ) antwoord, helaas heb ik geen beschikking over zulke "vakantiebedragen". Ik ga uberhaupt nooit op vakantie omdat daar geen geld voor is. Ik verdien iets meer dan 5 euro per uur en mijn moeder is mijn enige familielid en zij heeft geen geld om me hierbij te steunen. Daarom had ik ook zo hard die vergoeding nodig. Maar als ik "een balletje op wil gooien" moet ik dan eerst naar mijn huisarts of eerst naar een KNO arts? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd eerst naar de huisarts, sowieso, want die moet je doorverwijzen naar de KNO-arts. Enne, van dat geld kunnen wij ook ettelijke jaren achtereen met vier personen op vakantie hoor ;-)

Andere antwoorden (4)

Ik dacht dat je voor een kno een verwijzig moest hebben.. kan het ziekenhuis morgen wel eens bellen.
Vergoeding door de verzekering? Voor alles wat kosmetisch is moet je van tevoren toestemming vragen aan je verzekeraar. Ik heb m'n twijfels of je dit vergoed kan krijgen, maar je moet het wel proberen natuurlijk. Zo duur zal het iig niet zijn denk ik, volgens mij is de chirurg in 15 minuutjes klaar..

Toegevoegd na 5 minuten:
Een deel van de kosten van een neuscorrectie kunnen worden vergoed door de verzekering wanneer de ademhaling duidelijk wordt belemmerd door de misvorming van de neus. Klik hier voor richtprijzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het wel erg duur, een neuscorrectie (€3.000+), en is het ook een best uitgebreide operatie (ze breken je neus eerst voordat ze de neus weer rechtzetten, etc...) dus je ligt best een tijdje in de operatiestoel. En helaas heb ik geen lichte ademhalingsproblemen met mijn neus. Hij functioneert verder goed.
ga naar je huisarts en zeg dat je door je neus de straat niet meer op durft .
en dat het steeds erger word ,dat het je dagellijkse leven aardig beinvloed en al je tijd in beslag neemt die je hard nodig hebt voor je werk.
het word echt wel vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt het alsnog gegooid op psychisch lijden. Het zou wel ultra fijn zijn als ik alles vergoed kreeg. Maar iemand anders in deze post zei dat het niet op die manier werkte (het moest een fysieke last zijn). Heb je zelf dan ervaring met de methode die je zojuist hebt beschreven?
Het probleem is niet je neus, maar zit er ca. 10 cm achter; tussen je oren. Aangezien je zelf dit al aangeeft, zal dit geen nieuws voor je zijn. Je hoopt dat je psychische problemen verdwijnen door een goed werkend lichaamsdeel te verbouwen. Dat zal deels ook zo zijn, maar dan komt het volgende deel. Die neus is een deel van jezelf en daar zul je mee moeten leren leven.

Als je het echt wilt, zul je er ook geen probleem mee hebben, voor deze correctie te sparen en hetzelf te betalen. Ik denk niet dat de neuscorrectie vergoed wordt, maar je kunt het allicht proberen. Of je er wat mee opschiet om hem eerst te breken... dat ik denk ook niet; dan is ie straks scheef en heb je nog meer hekel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik ook geen problemen mee. Als ik het niet vergoed krijg, zal ik zeker weten een correctie op eigen kosten laten uitvoeren. Maar het kost nogal wat tijd om dat geld bij elkaar te krijgen en ik wil het liefst nu gelukkig worden met een nieuwe neus.
Dat is vervelend he?
Ik heb na een ernstig ongeluk mijn neus flink ngebroken en daarna had ik scheefstand.
Omdat het doorlatend vermogen (de luchtweg) sterk verminderd was, heb ik een neusoperatie gehad.
Ik dacht dat de neus ook gelijk rechtgezet zou worden.
NIET dus.
Je neus breken om op die manier een correctie van je neus te krijgen raad ik met klem af.
Goede tip: in Thailand kost de ingreep van een komplete neusreconstructie (dat is dus incl. binnenkant wat in je hoofd zit ongeveer 1500 Euro.)
De verdere reiskosten kun je binnen de 1000 euro houden incl verblijfskosten en kun je combineren met een geweldige vakantie.
De medische zorg in mn. Pattaya Ziekenhuis is fantastisch.
Je wordt werkelijk als patient in de watten gelegd.
Dat heeft te maken met het feit dat de lonen daar 1/10-1/20 zijn van hier.
Zo krijg je als je binnenkomt een gastvrouw mee die je overal heen brengt, je hand vasthoudt enz.
De artsen zijn top en zeer sociaal vaardig.
Ze kunnen MEER dan hier, de hygiene is 100%
Engels zul je als student wellicht goed beheersen en daar kun je je in Thailand heel goed mee redden.
Je bent met dit pakket stukken goedkoper uit dan
in Nederlamd en het geleverde werk is top.
Veel celebs gaan naar dit ziekenhuis voor esthetische ingrepen!!
Ik kan het warm aanbevelen, februari is een goede tijd om te gaan.
Het weer is dan ook goed te doen (niet te warm)
Ik denk niet dat je goedkoper zoveel resultaat zult bereiken, de normen liggen daar flink hoger dan in Egypte/Turkije.
Hier spreekt een ervaringsdeskundige.
Veel succes.