Is het slecht als je uit de kou komt, om direct een warm bad te nemen?

Het duurt bij mij zo lang voor ik opwarm.
Dus dan denk ik even snel in bad opwarmen.
Maar het kan ook echt pijn doen als je dan het warme water aanraakt.
Hoe kan dit, en is dit slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
8.2K

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe je hart- en vaatstelsel eraan toe is.

Als je uit de kou plotseling in/onder heet water komt, zetten de bloedvaten in de huid reflexmatig uit. Je ziet dat aan het feit dat je bleke huid weer roze wordt.

Dit geeft een snelle bloeddrukdaling. Dat kan geen kwaad, tenzij je hart er slecht aan toe is; als je hart zwak is, kan dit net teveel zijn voor je hart.

Maar dat is een "het zou kunnen". Voor normaal gezonde mensen kan het geen kwaad.

In dat geval: op de koude huid kan gewoon koud kraanwater al warm aanvoelen, lauw water voelt heet aan, en warm water voelt aan alsof je je eraan brandt. Het is dus niet mogelijk een bad op de goede temperatuur te maken.

Ik raad je daarom aan, onder de douche te stappen. Stel de douche in op een temperatuur die aangenaam voelt, en ga er dan onder staan.

Je zult snel opwarmen. Daardoor zal de temperatuur die je daarnet nog aangenaam vond, nu koud lijken. Je kunt de douchetemperatuur dan gewoon wat hoger instellen. Enzovoort, steeds een beetje warmer, gewoon afgaan op wat goed voelt. Na twee of drie minuten merk je dat je de watertemperatuur niet meer hoeft bij te stellen, en dat je bent opgewarmd.

Als je dit nooit eerder hebt gedaan, zou ik de eerste twee keer goed opletten of je niet wat duizelig wordt, of "licht in het hoofd". Dat kan een gevolg zijn van het uitzetten van de bloedvaatjes in je huid. Je hersenen krijgen dan heel even wat minder bloed, tot je hart en de rest van je bloedvatenstelsel zich hebben aangepast aan de nieuwe situatie.

Als dit je overkomt, is dat geen enkel probleem. Het enige is: begin gehurkt, of zittend, te douchen. Dan is dit effect minder, en je voorkomt dat je flauwvalt terwijl je staat.

Voor de normaal gezonde mens speelt dit allemaal geen rol, maar voor de eerste keer moet je er rekening mee houden als je jouw lichaam op dit punt nog niet goed kent.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ach er zijn zoveel dingen slecht voor je...ik doe altijd wat ik wil..of het nou slecht is of niet..maakt niks uit hoor;-)
Ga gewoon lekker warm douchen als je daar zin in hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een zwak hart hebt lijkt het me niet raadzaam.
Beter lijkt het me om eerst een lauwwarme douche te nemen of een lauwwarm bad en dan nog wat warmer water toe te voegen.
Hoe het precies komt weet ik ook niet, maar in een bad kan de warmte geen kant op, bij een douche kan dit beter omdat je ook voor een gedeelte aan de lucht bent blootgesteld. De warmte overdracht in een bad is dus in vergelijking met een douche heel plotseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, als je gezondheid het toestaat kan het geen kwaad, maar bij een minder goede gezondheid of als je al op een wat hogere leeftijd bent zou ik het zeker eerst via de lauwe douche doen +1
Ha, die Dordrecht;

Voor een bad een beetje is volgelopen ben je waarschijnlijk al een bijna weer op temperatuur.... Verbranden kun je van badwater uit een geiser of combiketel sowieso niet, dus schade zul je er niet van ondervinden. Maar misschien is de douche toch een beter alternatief; daar kun je sneller onderstappen en de watertemperatuur steeds iets bijstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is misschien niet het juiste woord maar heel erg goed is het ook niet. Op het moment dat je dat te vaak doet wordt de kans groter dat je langzaamaan vaker en sneller last hebt van de kou en daar dan ook weer minder snel vanaf bent. Ook kan je lijf er ook vreselijk van tintelen. In principe is dat het zelfde als met je handen en voeten. Als je met sokken gaat slapen kun je wintervoeten krijgen (dan worden je voeten dus heel moeilijk warm) en dat geldt ook voor je handen meteen onder warm water houden. Probeer maar is met je handen... als ze dóór en dóór koud zijn onder de koude kraan houden, dát voelt al warm aan. Dat het pijn doet als je meteen onder warm water komt, komt doordat jou lichaam té snel moet overschakelen van koud naar warm. Ook kunnen die wisselingen in temperatuur en vochtig en droog huidproblemen veroorzaken ( als je al een zwakke huid hebt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de sauna is het niet anders dan zo.... dus slecht is het niet.. wel alles met beleid..dus niet zo er in jumpen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel maar je moet oppassen met de temperatuur van het badwater omdat warm water veel heter aanvoelt als je het echt koud hebt.