Dat ligt eraan wat je (niet) wilt en wat voor soort haar je hebt. Statisch wordt het toch wel met dit weer.

Als je kunt volstaan met kammen dan zou ik hier voor kiezen. Borstels hebben meerdere haren die de talgklieren van je hoofdhuid kunnen stimuleren met het gevolg van sneller vet haar. Bij kort haar is dit niet zo erg, sterker nog, het kan er zelfs beter van gaan lijken te zitten, maar bij lang haar kan het snel sluik en onverzorgd lijken.

Daarentegen kan een mooie lange bos haar ook voller en gezonder gaan lijken wanneer je het goed borstelt. Ik denk dat het hem zit in of je ook echt met de haren van de borstel over de hoofdhuid gaat.

Kortom: Als je niet echt gaat 'rossen' dan kan allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt eraan met welk doel je het doet.

Als het is om je haar heel netjes te stijlen raad ik aan het te kammen.

Maar om het haar te ontklitten is een borstel beter, dat beschadigd het haar een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide.
Eerst kammen, voorzichtig, om de klitten eruit te krijgen, en dan 100 lange borstelslagen iedere avond, daar krijg je mooi, glanzend haar van. Dat zeiden onze grootouders, en vaak hadden ze gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 borstelslagen als je haar al uit de klit is, is hartstikke slecht voor je haar! Daar beschadigt het van.
Het wordt wel glanzend ja: omdat het het hoofdvet over het haar verspreidt, ziet het er glanzend uit,
Maar slecht voor je haar dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waar? Als je het voorzichtig en niet te ruw doet ook? Kan het bijna niet geloven, lijkt me dat het een soort massage voor het haar is. Nou, ik zal er voor alle zekerheid maar meteen mee ophouden ....
dat ligt een beetje aan het haartype denk ik,
ik moet zelf borstelen omdat mijn haar vrij dik en lang is anders kom ik er nooit doorheen
14 jaar geleden
Kammen is goed als je het haar op orde wilt krijgen. Hoe? Die keuze is aan jou.
Bij borstelen ben je bezig de doorbloeding van je hoofdhuid te optimaliseren. Dat heeft dus tot doel een gezonde basis te scheppen voor mooi, gezond en glanzend haar. Gebruik daarbij het liefst een natuurharen borstel.
14 jaar geleden
Als je Europees krullend haar hebt of haar met slag dan kun je kiezen voor kammen als je niet wilt dat het pluizig wordt. Voor sluik haar maakt het niet veel uit. Voor kroeshaar zul je een kam moeten gebruiken omdat een borstel er vaak niet doorheen komt.