Waardoor is de hoed uit het straatbeeld verdwenen?

Tegenwoordig zie je nog maar zeer weinig mensen hoeden dragen. Op foto's uit de vorige eeuw zie je dat mannen vaak zwarte (hoge) hoeden dragen en vrouwen iets uitbundigers. Hoe is dat verdwenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Hoeden waren vroeger een onderdeel van de manier hoe je met een ander om ging.
Het was vaak een signaal naar de maatschappij om je heen.
Als men iemand begroette, deed men de hoed even af, dat ging met een zwaai en een hoofdknikje.
Ging je op visite naar belangrijke mensen of plaatsen, dan had men een ander hoed op, dan naar het werk.
Kwam er een begrafenis langs, dan stond men uit respect stil langs de weg en deed de hoed af en hield hem in de beide handen totdat de stoet voorbij was.
Kwam je een kerk binnen, dan deed je uit respect ook de hoed af. ( de vrouwen juist op! )
Verders hadden de mannen toen vrij kort haar, dus gaf een hoed ook een warm hoofd.
Met een hoed op, leek men groter en belangrijker, dus hadden belangrijke mensen een hoge hoed op, om dan nog groter en belangrijker te lijken.

Na verloop van tijd is de maatschappij steeds verder verandert en werden de mensen niet langer verplicht om op de massa te lijken.
Hierdoor begonnen veel dingen in de maatschappij te veranderen.
Snorren en baarden verdwenen voor een groot deel, de haarstijl veranderde, de merkkleding deed zijn intrede, vooral de schoenen, veel mensen kregen een piercing, allemaal zaken om de ander te imponeren.
Dit alles ging ten koste van het hoeddragen.
Gek genoeg, zie je nu bij een bepaald deel van de bevolking, die hoed weer terug komen, vooral bij schrijvers, kunstenaars en opnieuw de wat belangrijkere mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee werd (het dragen van) een hoed vooral gezien als onhandig. Daarom wilde men dat steeds minder doen.