Kan het dat het glazuur van je tanden gaat door te hard te poetsen? En zo ja, welk(e) proble(e)m(en) kan dat opleveren? En is er dan iets aan te doen?

Wat wordt eigenlijk verstaan onder 'te hard poetsen', hoe weet je als je te hard aan 't poetsen bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het misschien zijn dat je glazuur-problemen hebt, door het drinken van veel vruchtensap? De dochter van mijn man overkomt dit nl volgens haar tandarts. Niet alleen uit een pak, maar ook versgeperst. En Icetea schijnt helemaal funest te zijn voor het tandglazuur. Als je met een rietje drinkt, beperk je de schade.
Over te hard poetsen heeft haar tandarts het niet gehad.
Omdat dit geen echt antwoord op je vraag is, heb ik er maar een reactie van gemaakt, want misschien heb je er toch wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik drink, buiten af en toe eens Oasis en zelden fruitsap, geen frisdrank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow, nou ja, het was maar een hint voor het geval dat.
O ja, en sterkte ermee.

Het beste antwoord

Door te hard poetsen kun je inderdaad je glazuur wegpoetsen. Gevolgen: je ziet zichtbare slijtplekken en je krijgt veel last van warme of koude dingen in je mond. Zelfs ademen door de mond kan 's winters heel vervelend (pijnlijk) zijn.

Sommige mensen hebben van nature minder/zachter tandglazuur. Bij hen bestaat extra gevaar voor het wegpoetsen.

De oplossing: vraag het eens aan je tandarts, die kent jouw gebit het beste.

In ieder geval: *niet* meteen na het eten poetsen. Direct na het eten, eten je mondbacteriën lekker mee. Die produceren zuur, en dat maakt je glazuur zacht. Ga je op dat moment poetsen, dan poets je je glazuur extra snel weg.

Poets dus wel je tanden, maar doe dat pas zo'n anderhalf uur ná het eten. Dan is de zuuraanval, zoals dat heet, voorbij.

Je kunt een tandenborstel kopen die "klikt". Daar zit een buigpunt in. Normaal staat de tandenborstel recht. Druk je te hard, dan buigt de tandenborstel in het buigpunt, met een hoorbare en voelbare klik. Je weet dan dat je minder druk moet geven. Na een paar dagen gebruik weet je welke kracht je moet geven om net onder het "klikpunt" te blijven.

Ter preventie kun je fluoride nemen. Mijn mondhygiënist geeft me eens per jaar een fluoridebehandeling. Fluoride zorgt ervoor dat je tandglazuur extra hard wordt.

Een fluoridebehandeling is relatief veilig, maar ik raad je aan met de tandarts te overleggen als je het met enige regelmaat wilt doen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat weet je dus pas achteraf, als je glazuur weg is, dan weet je dat je te hard gepoetst hebt... Neem een zachtere borstel en neem goede tandpasta, zonder schuurmiddel erin...

Als je glazuur weg is, dan is dat weg, niets meer aan de doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat zijn de symptomen, hoe weet je als 't glazuur weg is? En onder welke naam staat schuurmiddel op de verpakking?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is geheim... Als het er NIET in zit dan staat het er wel op... dan zeggen ze: Deze tandpasta bevat GEEN schuurmiddel...
Hoe weet je dat het weg is, dat voel je tandbeen (dat is tand zonder glazuur) voelt niet glad... Glazuur is superglad van nature... Zo voel je dat...
Je hebt speciale tandpasta Pro-Glazur ofzo iets.
Ook heb je volgens mij speciale tandenborstels die aangeven wanneer je te hard poetst, mijn moeder had dat volgens mij ook altijd.
En soft tandenborstel nemen is ook een optie.
Overleg anders eens met je tandarts wat voor opties hij nog heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het glazuur van je tanden en kiezen is. zul je merken dat ieder koud of warm ding in je mond pijn veroorzaakt..trouwens volgens mij poets je alleen het glazuur van je tanden als je met een staalborstel poetst..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Heb er zelf ook last van. Je krijgt dan "slijtplekken"op je tanden. Het beschermlaagje is er vanaf en dat is vooral vervelend als je warm of koud eten/drinken nuttigt. Bovendien trekt het tandvlees zich terug waardoor je tandhalzen bloot komen te liggen. Ook dan is het een vervelend gevoel als er iets warms of kouds opkomt. Je hebt dan ook erder kans op gaatjes omdat er etensresten in kunnen blijven zitten. Bovendien lijkt het ook niet mooi natuurlijk als je van die "gaten" op je tanden hebt.De tandarts kan de slijtageplekken heel netjes opvullen. Je ziet er naderhand niks meer van. Maar voorkomen is natuurlijk beter. Dit doe je door met een zachte borstel te poetsen. Tandpasta nemen voor gevoelige tanden. Je hebt ook tandenborstels die meebuigen als je te hard drukt. Maar het beste is om als je poetst er constant aan te denken niet te hard te poetsen.. Vraag je tandarts ook es naar tips.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Maar hoe herken je 'slijtplekken'? *-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de spiegel je tanden bekijkt dan zie je dat er plekjes weggesleten zijn. Ik had t aan mn voortanden, bij mij was het een soort van overdwarse inkeping over allebei de tanden. Een gleufje. Je voelt het als je er met je tong over gaat. De rest van de tanden is mooi egaal en glad en daar waar het glazuur weg is, voelt het "ruig" en er is kleurverschil. Snap je het een beetje hoe ik bedoel en uitleg? Bij mij is het opgevuld door de tandarts en alles is weer mooi glad en egaal. Je ziet er niks meer van. Het opvullen merk je ook niks van.
Volgens de informatie op de site van het Ivoren Kruis is poetsen met een zachte tandeborstel aan te raden:

een goede poetsbeurt duurt twee minuten, gebeurt zorgvuldig, niet te krachtig en met een zachte tandenborstel. Dat voorkomt gevoelige tandhalzen.
Alles over tandpoetsen is te vinden op onderstaande website.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het glazuur is een hard laagje om je tanden. Dit laagje kan erg worden aangetast door o.a. (fruit) zuren en priklimonade. Wanneer je je tanden poest gelijk na het nuttigen hiervan dan poets je als het ware het glazuur van je tanden. Beperk het drinken van vruchtensappen en frisdranken. Hou dranken zeker niet lang in de mond. En poets niet direct na het drinken, dan is het glazuur oppervlakkig verzwakt. Om tanderosie te voorkomen kun je poetsen met een tandpasta dat je glazuur beschermd.
Gebruik het idee van maximaal 6x daags eten of drinken, en denk vaker aan water of melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd dat ik op de lagere school zat, jaren 70, werd snoep echt stapje voor stapje dagelijkse kost, en kwam de ' snoep verstandig, eet een appel' - campagne op gang. Dat was de tijd dat we op school kaaslollies en gefiguurzaagde radijsjes en beschilderde mandarijntjes moesten tracteren, en je na Sint Maarten met een hernia thuiskwam van die enorme zak appels en bananen die je had opgehaald, met een enkele verdwaalde lollie er tussen.

Toen onze kinderen naar de lagere school gingen, of iets eerder al, begin jaren 90, begon het opeens op te vallen dat er veel en veel meer kinderen steeds jonger gaatjes kregen. Ondanks al die campagnes en poetsacties.

En wat bleek ? Fruit en vruchtensap zijn nog veel en veel slechter voor je tanden dan snoep ! En vooral veel en lang poetsen, vooral na het eten of drinken van dergelijke levensmiddelen, bleek het glazuur in no time zo sterk te slijten (tanderosie) dat het middel erger was dan de kwaal.

Natuurlijk zijn ook de toegenomen frisdrank- en tussendootjes-comsumptie daar debet aan, maar vlak het 'gezonde' eten en drinken en het poetsen vooral niet uit!

Nu weten we dat het het beste is om twee keer per dag goed te poetsen (net na het opstaan voor het eten, en net voor het naar bed gaan ruim NA het eten, ) en tussendoor lekker veel water drinken, zodat je zo veel mogelijk zuren weer gewoon wegspoelt zonder te poetsen. Ook voor poetsen geldt dus : alles met mate. Ik doe het al veertig jaar zo, onverschillig van wat het advies is (okee, ik poets ook nog eens heel slordig) en...nul gaatjes. Nee, ik lieg : het jaar dat ik perse witte tanden wilde hebben en met schuurmiddel en zout en Smokers mijn tanden poetste, heb ik mezelf wel een gaatje gepoetst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het glazuur kwijt bent dan heb je echt een probleem. Je tanden zijn dan volkomen onbeschermd en de bacteriën zullen de tanden in een hoog tempo vernietigen.
Het is niet voor niets dat geadviseerd wordt na het drinken van zoete dranken niet meteen tanden te poetsen zodat het glazuur zich weer kan herstellen en niet weggepoetst wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeer zeker! Pro-glazur is de juiste tandpasta hiervoor, ook frisdranken en vruchtensappen tasten je glazuur aan.