Is er een simpele manier om het naar binnen doorzakken van de enkel (deels) te voorkomen?

Dit dan zonder gebruik van speciale zooltjes van de podoloog.

12 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Het beste antwoord

Je zou tijdelijk een prop onder je voet kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld een dikke sok aan de binnenzijde/onderkant van je voet plaatsen.
Als je altijd naar binnen zakt, dan zou ik toch eens professionele mensen ernaar laten kijken. Dit kan je op langer termijn veel pijn en ellende voorkomen. (spreek uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De spieren in de enkels oefenen. Vraag een fysiotherapeut, die kan je vertellen welke oefeningen geschikt zijn. Soms zijn het niet zozeer de enkels, maar staan bijvoorbeeld de heupen naar binnen gedraaid, of is er iets anders aan de hand.

Bij verder gezonde enkels: staan op blote voeten, proberen niet door te zakken, eventueel met hulp van een spiegel. Dan op één been gaan staan. Afwisselen, en de andere voet proberen. Tien keer herhalen, en dat twee of drie keer per dag. Veel op blote voeten lopen, dat traint de spieren ook.

Bedenk dat als je spieren het niet aankunnen, je toch echt ondersteuning nodig zult hebben in de vorm van zooltjes, stevige schoenen, of tape bij zware belasting. Maar de eerste stap is proberen die spieren zoveel mogelijk te trainen, dan zullen de enkels ook minder snel doorzakken.