Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op een spijkerbroek zit altijd een stukje leer achter op de band. Waar dient dat voor en wat is de oorsprong er van.

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is bedoeld als een soort image van het spijkerbroekenmerk, met een logo. Dat het van leer is gemaakt, geeft de indruk dat het goede kwaliteit, dus sterk, het is hip, maar duurzaam. Je denkt dan meteen aan het kledingmerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had gedacht dat het ook een functionele betekenis zou kunnen hebben en niet alleen bedoeld als label voor merk en maat.

Andere antwoorden (3)

Is dat niet gewoon het merklabel???
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levi Strauss, Jacob Davis en Calvin Rogers hadden dit op de eerste spijkerbroeken gedaan. De naam van de bedrijf en de maten/nummer van de broeken staan er ook op. Het is veel makkelijker om aan de buitenkant te kunnen zien wat voor broek het is en welk maat het heeft. Er zijn natuurlijk ook etiketten binnen de broek, maar aan de buitenkant is veel duidelijker. Anders zou iedereen in de winkels bijvoorbeeld steeds de broeken moeten 'opentrekken' om de maat te kunnen checken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat geef jij toch vaak verademend rake, nuchtere en praktische antwoorden, waarvan hier een mooi voorbeeld. +1
Ik heb eens gelezen dat dit leren lapje achter op een jeans oorspronkelijk bedoeld was om een lucifer op aan te strijken. Ik weet niet of deze informatie correct is maar het lijkt me een plausibele uitleg. Tegenwoordig is dit natuurlijk niet meer nodig en dient het lapje enkel om de merknaam te tonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Probeer jij maar eens om op je rug een lucifer aan te strijken. Lijkt mij quatsch....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding