Waarom heb ik altijd zo veel last van schilfers?

Omdat ik vaak met m'n handen in m'n haar zit en ermee pruts? Of omdat ik, nu ik merk dat ik veel schilfers heb, met m'n nagels ze probeer weg te doen en er zo juist nog meer laat komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.4K
Cryofiel
14 jaar geleden
WAAR zitten die schilfers - in je haar, op je hoofdhuid, op de huid van je handen, of ergens anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op m'n hoofdhuid.

Het beste antwoord

Dank voor je toelichting in je reactie op de vraag.

Ik kan jouw schilfers van hier natuurlijk niet beoordelen, maar het klinkt als de roos die ik vroeger ook had. Dat begint met redelijk grote, harde schilfers die nog aan de hoofdhuid vastkleven. Wanneer die vanzelf loslaten, breken ze in kleine schilfertjes: roos.

Laat maar weten of het bij jou ook zo gaat.

Ik had het vroeger behoorlijk erg. Gebruikte antiroosshampoo. Dat hielp wel, maar niet voldoende.

Ik ben toen Ketoconazol gaan gebruiken. Dat is een speciaal soort shampoo. Na ongeveer drie weken was ik helemaal van mijn roos af!

Vanaf dat moment kon ik mijn haren wassen met normale shampoos zonder weer roos te krijgen.

Na anderhalf jaar of zo kreeg ik opnieuw roos. Ik heb toen opnieuw een tijdje met Ketoconazol gewassen. Daarna was de roos weg. Dit was ongeveer zes jaar geleden, sindsdien nooit meer roos of andere schilfers gehad.

De theorie is dat roos wordt veroorzaakt door een schimmel die zich vooral op de hoofdhuid thuisvoelt. Die schimmel zorgt voor de schilfers. De schimmel zorgt ook voor lichte jeuk, waardoor jij gaat krabben en de schimmel verspreidt.

Ketoconazol doodt die schimmel. Is je hoofdhuid eenmaal schimmelvrij, dan blijft dat zo.

Ik heb nooit geverifieerd of deze theorie klopt; bij mij heeft het in ieder geval uitstekend gewerkt.

Officieel moet je ook je kleding, jassen, mutsen, capuchons, sjaals, en al je beddengoed heel goed en heet wassen, of ook met Ketoconazol insmeren, tijdens het volgen van de waskuur. De schimmelsporen kunnen zich daar immers schuilhouden, en je hoofdhuid vandaaruit opnieuw besmetten.

Ik heb dat nooit gedaan, omdat ik toen niet wist dat het nodig was. Misschien dat ik daarom anderhalf jaar later opnieuw werd geïnfecteerd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij gaat het net zo. Ik ga dit es proberen! Echt bedankt!!!
Maar 't lijkt me voorlopig wel een vreemde gedachte dat het kan geen roos te hebben. Ieder mens z'n hoofdhuid vervelt toch?
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoofdhuid vervelt, net als elk stuk huid. Maar vervellen gaat normaal gesproken niet gepaard met veel schilfers. Dan heb je waarschijnlijk roos, of een andere huidziekte zoals psoriasis - dat kan ik natuurlijk niet voor je beoordelen. Mijn Ketoconazol kreeg ik van mijn vriendin. Haar bedrijf maakt het, en er moeten natuurlijk regelmatig kwaliteitscontroles worden uitgevoerd; daarbij wordt een willekeurige grootverpakking uit de productie gehaald om te testen. Het meeste daarvan blijft over en wordt weggegooid. Mijn vriendin heeft dat toen meegenomen en aan mij gegeven. Normaal gesproken schrijft de arts het voor.

Andere antwoorden (2)

Als je met je nagels over je hoofdhuid gaat maak je meer schilfers los dan dat je er mee weghaalt. Je kunt het beste je kapper om advies vragen, die hebben daar goede shampoos voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou heel goed seborrhosische dermatitis kunnen zijn.
Klinkt eng, maar het is een soort vette schilferige roos.
Geen enkele antiroosshampoo uit de winkel gaat dit verhelpen, integendeel, het wordt daardoor vaak erger.
Ga naar een huidarts. Er zijn heel goede lotions en je bent er dan in drie weken vanaf. Maar helaas niet voor altijd.
AWM