Waarom zijn de prijzen van (merk)kleding bijna nooit rond?

Ik heb het niet over markt-kleding, want dat is weer een ander verhaal, maar ik heb nog nooit bij de H&M, Only, Vero Moda of Zara een kledingstuk gezien dat NIET afgeprijsd, maar waarvan de prijs wel rond was. Afgeprijsde artikelen hebben vaak weer wel een rond getal als prijs. Waarom is dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een prijs met *,99 achter de komma, doet gevoelsmatig goedkoper aan dan een mooi rond bedrag dat maar 1 cent duurder is. Toegevoegd na 10 minuten: Hoe aantrekkelijker een product namelijk geprijsd is, hoe beter het verkocht wordt. Er zit een hele marketingstrategie achter dit gegeven. Vergelijk bijvoorbeeld de aantrekkelijkheid van de volgende bedragen: € 15,01 en €14,99. (Mijn mening: het eerste bedrag voelt veel te omslachtig aan). Bij afgeprijsde artikelen is de gedachte juist, hoe groter de korting, hoe aantrekkelijker het is voor de consument om dit product te kopen. In dit geval is het dan dus minder van belang om wel of niet met ronde bedragen te werken. Ik zou persoonlijk wel eerder met ronde bedragen werken, omdat het dan voor consumenten gemakkelijker is om de kortingen te berekenen.

Een broek van 79,99 klinkt goedkoper omdat het in de 70 is, 80 klinkt gelijk een stuk duurder. Bij goedkopere spullen (2,99) klinkt het als 2 euro, terwijl het 50%duurder is

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100