als je schoenen koopt moet je er dan van uit gaan dat ze nog uitlopen, of moeten ze meteen goed zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
35.7K

Het beste antwoord

schoenen moeten gewoon goed zitten. als je geen ruimte hebt voor je tenen als je ze koopt, krijg je dat bij het dragen ook niet.En strakke randjes blijven strak helaas
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
helemaal mee eens, vooral dat van die randjes, erg slechte ervaringen mee, ik doe het niet meer, alle schoenen die ik koop moeten zitten als gegoten anders begin ik er niet meer aan.

Andere antwoorden (5)

Goedkope schoenen met veel synthetisch spul er in, moet je eigenlijk van uitgaan dat ze nog een beetje inlopen, omdat ze anders in no time gaan lubberen. Maar zelfs dan zijn ze zelden een lang leven beschoren.

Dure (lederen) kwaliteitsschoenen moeten meteen goed zitten. Met het juiste onderhoud, blijven ze dan ook langere tijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
vraag me dan af wat je kunt inlopen, als ze gaan lubberen doen ze dat toch wel. Ik ben ook tegen synthetisch (van huis uit meegekregen) maar het zit vaak onverwacht goed en dat uitlubberen valt vaak ook erg mee)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik ben helemaal niet tegen synthetisch, hoor. Het is gewoon een ander type schoenen ; andere prijsklasse ook.Alleen kun je ze vaak niet meteen de hele dag/avond aan ; je moet ze een beetje oprekken / inlopen.
Met dure schoenen, ook met hak, kan dat in mijn ervaring wel. Daar gaat ook een stuk minder snel de rek uit.
Het maakt overigens inderdaad wel uit of je echt pumbs hebt of gewoon goeie loopschoenen ; die laatste zitten ook in de goedkopere prijsklassen vaak prima.
Dat ligt eraan. Allstars kan ik meteen aantrekken zonder ze uit te lopen maar andere merken moet je wel eerst uitlopen. Ver het algemeen moet je schoenen eerst uitlopen voordat je ze lange tijd draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nieuwe schoenen loop je nog uit, koop ze daarom niet te los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je schoenen koopt moeten deze gelijk goed zitten.
Er zijn ook breedte maten voor mensen met een brede voet.
Ook wordt er geadviseerd om schoenen nooit in de ochtend te kopen, omdat in de loop van de dag je voeten wat dikker worden en dan gaan je schoenen knellen.
Dus als je leuke schoenen aan hebt, maar ze knellen een beetje en men zegt in die winkel dat dat wel goed komt omdat je schoenen uitloopt.
Nou vergeet het, ze belanden achter in de kast of je hebt zere voeten als je ze aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoenen moeten meteen goed zitten!
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat nieuwe laarzen die pijn doen aan de hiel, pijn blìjven doen. Als tenen nèt iets te weinig bewegingsruimte hebben, dan blìjft dat zo. Een knellend randje, zal blijven knellen.

Leer kan nog wel iets meer ruimte geven, wanneer de schoen meer gebruikt is. Niet in de lengte, maar wel in de breedte van de schoen. Dit effect is echter zo marginaal dat je hier niet echt rekening mee moet gaan houden en je alleen nog maar leren schoenen moet kopen die wat strak over de wreef zitten.

Schoenen die vanaf het begin af aan al lekker zitten, worden uiteindelijk ook het meest gedragen! Bovendien zijn je voeten heel belangrijk. Ze brengen je (hopelijk) je hele leven lang over naar toe. Het is geen overbodige luxe om je voeten schoenen te gunnen die nergens pijn doen.