Waarom straalt de douche alleen koud water als beneden de hete kraan aan staat?

En waarom niet andersom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was bij ons ook zo, thuis. Daardoor kon mijn moeder ons (tieners...) een seintje geven, dat we lang genoeg onder de douche hadden gestaan. Koude plens ineens....

Het beste antwoord

Dit zal te maken hebben met hoe je leidingen aangelegd zijn. Wij hebben overal in huis warm water als we dit willen. Tegelijk.

In principe is het zo dat je waterdruk verdeelt wordt over alle leidingen die aangesloten zijn. Als je nu leidingen laat doorlopen, wordt de beschikbare hoeveelheid water & druk verdeelt op basis van buis-diameter. Dunnere buis: minder water & minder druk.

Als je water naar boven probeert te pompen, zal de kraan beneden het water weg laten lopen zodat de druk op de leidingen naar de bovenverdieping 0 wordt.

Omgekeerd is er geen weerstand van water dat naar beneden gaat. hierdoor wordt de druk op de eerste verdieping vrij snel heel laag als je dunne leidingen hebt en de kraan beneden open zet.

Oplossing: Betere leidingen plaatsen en of een ketel met hogere druk aanschaffen. WWaterdruk in huis verhogen kan soms ook maar is gevaarlij kivm knappen van leidingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Drukverschil. Vooral als je geiser of boiler beneden in je huis staat, en de douche boven is.
In mijn vorige woning stond de combiketel op zolder, en had je juist in de keuken dit effect, en niet onder de douche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is met opzet zo gemaakt dat de keukenwarmwaterkraan voorrang heeft op de douchewarmwatervoorziening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de druk van koud water hoger is als van warm water
als je boven de warme en beneden de warme kraan open zet dan is het water bij beide kranen niet echt warm het wordt dan verdeeld over de kranen die water vragen
als je beneden een closeinboiler plaatst ben je daarvan af

Toegevoegd na 1 minuut:
en omdat je onder de douche staat lijkt het water ijskoud te zijn als ze beneden warm water vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is dit niet, de straal wordt alleen minder krachtig maar het wordt niet koud, gelukkig!