Wat is een doorknooprok?

Is dit hetzelfde als een overslagrok en/of wikkelrok?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Nee, een overslagrok/wikkelrok bevat meer stof, want die wikkel je om je middel heen om 'm rond te krijgen. Terwijl een doorknooprok een gewone rokwijdte heeft, alleen is de stof van boven naar onder voorzien van knopen om 'm te kunnen sluiten. Terwijl een gewone rok meestal voor het merendeel dichtgestikt is, en alleen aan de bovenkant een ritssluiting heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik het vraag hoor, maar een overslagrok en een wikkelrok zijn twee termen voor eenzelfde soort rok?
Amadea
12 jaar geleden
Niet helemaal. Een wikkelrok heeft meestal lange stroken aan en gleuven in de tailleband om 'm mee vast te binden. Terwijl een overslagrok bijvoorbeeld met een grote sierspeld vastgezet wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle drie zijn het rokken die uit één lap stof bestaan die je open kunt vouwen. In zoverre zijn ze dus gelijk, maar er zijn wel degelijk verschillen. Een doorknooprok is een strakke rok, die van boven tot onder met knopen opengemaakt kan worden. Naar wens kan je dus één of meer van de onderste knopen open laten, voor een loopsplit. Voor een overslagrok is de helft meer stof nodig, omdat het voorpand dubbel is. Je draag dus over de rok een extra flap aan de voorkant, die je vastzet met een knoop, sierspeld o.i.d. en die dus verder loshangt. Voor een wikkelrok heb je een grote lap stof nodig, in de vorm van een halve cirkel. Aan één zijkant zit een lange band stof en in de bovenzoom zit een knoopsgat, waardoorheen je die band stof kunt halen. Aan de andere zijkant zit ook een band van stof van de rok, maar dan korter. Zo wikkel je de rok om je heen en omdat hij alleen maar met die band gesloten wordt past hij altijd. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Rok die over de hele lengte dichtgeknoopt wordt.