Waarom ben ik zo moeilijk als het om aankleden gaat en wat kan ik hiertegen doen?

Ik leg een avond van te voren een setje klaar, trek het de volgende ochtend aan, sta dan 2 minuten mezelf te bekijken voor de spiegel (voor, zijkant, andere zijkant, weer voor) en besluit dan om wat anders te pakken. Alleen een ander topje/vestje bijvoorbeeld. Ga dan weer een paar minuten kijken, en pak dan weer wat anders. Na een minuut of 10 heb ik een geheel andere outfit aan. Vaak kleed ik me dan nog een paar keer om. Onbewust heb ik een bende van m'n kamer gemaakt, 't is een gewoonte geworden; heb mezelf aangeleerd elke avond een half uur te nemen om mijn kleren op te ruimen.

Ik ben ook supermoeilijk als het gaat om combineren. Alles moet bij elkaar passen. Als ik een supermooie beige jas zie, koop ik 'm met de hoop dat ik pumps vind in precies dezelfde kleur beige. Als dat niet lukt breng ik die jas gewoon terug..

Heb ik bijvoorbeeld een donkergrijze legging met een roze tuniekje aan, moet ik ook diezelfde kleur hoofddoek, armband of diezelfde kleur nagellak hebben, anders trek ik dat tuniekje nooit aan. BH moet ook roze zijn, als 't een iets andere tint is trek ik een donkergrijze BH aan.. ALLES moet bij elkaar passen.

Wat te doen hiertegen? Is er een benaming voor dit laatste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1K

Het beste antwoord

Die benaming weet ik niet precies. Maar ik weet wel dat het bestaat. Kan het zo gauw ook even niet vinden. Maar je wat mijn voorganger zei over: 'Je bent een vrouw, zit in je genen.'... Heeft er helemaal niks mee te maken. Ik heb het namelijk ook. Weet hoe irritant het is. Ik leg mijn kleren daarom ook niet meer klaar. Maar ik laat mezelf kiezen. Dan heb ik bijvoorbeeld 3 broeken 3 shirts en 3 vesten ofzo. En dan kies ik daaruit. Je moet een paar regeltjes voor je zelf bedenken. Dat je bijvoorbeeld na 2x omkleden niet meer gaat omkleden.
Ik had zelf altijd het gevoel dat niemand me mooi zou vinden met (die) kleren aan. Maar toen dacht ik bij mezelf. Waarom zou ik bij 'de groep' gaan horen, met hippe kleding enzoww.. Dus toen ben ik gewoon gaan dragen wat lekker zit en voelt. Nou en als iemand wat zegt over mijn kledingstijl dan hebben ze gwn pech. Dan zeg ik meestal niks terug. Tenzij ik en goede opmerking kan maken.
Ik kies altijd in de ochtend wat ik aan doe. Dan weet ik in wat voor soort stemming ik ben. Dat helpt bij mij ook dat ik niet zoveel uit de kast moet trekken (Mijn zus zegt soms wel dat ik een wijf ben als het om kleren gaat :P).

Ik wens je super veel suc6 (of nee.... Suc7!), en ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

NoNickname
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'niks aan te trekken', haha, ook een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriendje is ook zo,vooral als hij gaat stappen.
Wisselt wel 5x van shirt,is wel een half uur bezig met z'n haar( ieder plukje moet goed zitten) en alles moet bij elkaar passen.
Hij is nog erger dan ik!
Ik vindt dat wel leuk,jongens die zich goed verzorgen.
Zelf met een deo uitzoeken is hij heel kritisch.
En hij gaat een paar keer per week naar de sportschool,zodat hij een beetje gespierd blijft.
Dat vindt ik gwn jezelf goed verzorgen en dat is met kleding toch ook zo?

Andere antwoorden (3)

Pietluttig zijn is niks verkeerd mee :-) het kost alleen veel energie en tijd. Om je dat half uur 's ochtends te besparen kun je je ritueel verplaatsen naar de avond ervoor. Dan heb je ook nog genoeg tijd om de boel op te ruimen.

Maar echt ... heb je zo weinig zelfvertrouwen dat je je beslissing van de vorige avond niet meer vertrouwd?
Je ritueel zou moeten zijn: kleren klaarleggen, opstaan, aankleden, "ik vertrouw mezelf en mijn keuzes", wegwezen.
Probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja.. Ikzelf heb precies hetzelfde. Ik was vaak nog langer bezig. Nu doe ik s'ochtends pas uitkiezen wat ik aantrek zodat ik minder tijd heb en dus wel gewoon aan doe wat ik als eerst had uitgekozen. Het werkt best goed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je kleding pas in de ochtend uitkiezen, dan weet je waar je zin in hebt. Kledingkeuze geeft vaak te maken met de stemming waar je in bent.