Ik gebruik altijd paradontax, maar heb nog steeds een gevoelig tandvlees, moet ik andere tandpasta gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
7.4K

Antwoorden (9)

Je kunt overwegen om naar een mondhygieniste te gaan, zij kan je professioneel adviseren wat voor jou het beste is. Zelf kun je er ook iets aan doen: 2x per dag 2 minuten poetsen, zodat je alle tandplak goed verwijdert, ook langs de rand van je tandvlees, met een zachte borstel. En denk aan het schoonmaken van de ruimtes tussen je tanden, kiezen en tandvlees.
Paradontax is over het algemeen wel goed voor gevoelig tandvlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook last van gevoelige tanden,
en ik heb eens aan mijn tandarts gevraagd of de speciale tandpasta's nou echt nodig zijn.

Hij zei: 'Als het je er baad bij hebt, moet je het vooral doen. Maar het maakt verder niet uit voor je tanden'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens zendium kunnen proberen ik moet eerlijk zeggen dat dit eigenlijk de tandpasta die ik het allerliefst heb.
iets met enzymen enzo maar echt als ik een andere tandpasta gebruik, merk ik het meteen en niet alleen door de smaak
12 jaar geleden
Heb je Sensodyne al eens geprobeerd? Daar heb ik goede ervaringen mee. Ook de nieuwe tandpasta van Elmex (Sensitive Professional) bevalt me erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Die werken alle twee erg goed!
Ik gebruik die groene van elmex, na een paar dagen poetsen werd de gevoeligheid bij mij wel minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds ik Oral B sensitive gebruik, heb ik nergens last meer van! Ongelooflijk, heb mijn leven lang al vaak ontstoken tandvlees en super gevoelige tanden.. Dus ik raad je zeer aan om die tandpasta te gebruiken, na 1 maand merkte ik het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder zweert bij Meridol, het is best duur maar werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste keer dat ik bij de tandarts was, hebben ze me aangeraden over te stappen van sensodyne sensitive, naar sensodyne RAPID.
Die verdoofd enigzins, en helpt erg goed bij gevoelige tanden. Na een minuutje poetsen kan ik zelfs met ijswater spoelen zonder pijn, en voor mij is dat uitzonderlijk.

Ik wil niet meer anders dan de sensodyne rapid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit toch ter sprake brengen bij het eerstvolgend bezoek aan de tandarts, evt. kan hij je doorsturen naar een mondhygiëniste. Ik denk zelf niet dat tandpasta het gevoelig tandvlees kan laten verdwijnen. Het zal eerder preventief werken. Ik zou kijken wat de eventuele oorzaken zijn, misschien zijn er dingen verandert? Stress kan ook invloed hebben op tandvlees, je loopt meer risico op onstekingen aan je tandvlees. Ook sommige medicijnen hebben bijwerkingen welke invloed hebben op je gebit.

Invloeden op je tandvlees:
Aanleg (Parodontitis)
Roken
Stress
Diabetes
Eetgewoonten
Medicatie en je gebit
Tandplak
Zwangerschap en gebitsproblemen

Is je tandvlees rood of opgezet? Bloedt het een beetje bij het tanden poetsen? Dan is je tandvlees waarschijnlijk ontstoken. Vraag raad aan je tandarts of mondhygiënist. Door het tandvlees goed schoon te houden kun je tandvleesproblemen voorkomen.

Tandplak vindt makkelijk houvast op het randje tussen je tandvlees en je tanden of kiezen. Als de plak niet goed verwijderd wordt, kunnen de bacteriën in de tandplak er voor zorgen dat het tandvlees gaat ontsteken. De tandarts noemt dit 'gingivitis'.

De oplossing

Goed en aandachtig tanden poetsen met een goede tandpasta is hier het begin van de oplossing. Maak tegelijk 1x per dag de ruimtes tussen je tanden en kiezen schoon met tandenstokers, ragers of flossdraad. In het begin kan dat pijnlijk zijn en zal het tandvlees bloeden, maar na enkele behandelingen zul je merken dat de ontsteking minder wordt en verdwijnt.

Kaakbot aangetast

Tandplak kun je wegpoetsen. Gebeurt dat niet goed, dan kan dat een ontsteking veroorzaken. De tandplak die niet verwijderd wordt, wordt hard en verandert in tandsteen. Deze tandsteen kun je niet zelf wegpoetsen. Er verzamelt zich meer tandplak, en als de tandplak ook tussen de tandvleesrand komt, kan de ontsteking uiteindelijk het kaakbot aantasten. Je tanden en kiezen kunnen dan loslaten.