Ja, alle soorten zeep kun je smelten. Natuurlijk weet ik niet welke exotische zeepsoorten in vaste vorm er allemaal zijn, maar normale stukken zeep die je in de supermarkt of drogisterij, voor huis- tuin- en keukengebruik kunt kopen, kun je allemaal smelten.

Als je daar over nadenkt, is dat ook wel logisch. De zeepfabrikant maakt die stukken zeep op basis van vloeibare zeep. Hij maakt er alleen maar, d.m.v. een chemisch trucje een keiharde homp van, omdat dat makkelijk is in het gebruik. (en misschien nog wel efficient ook) Dat proces is ook omkeerbaar.

Bovendien is het zo, dat zeep vanzelfsprekend oplost in water, anders heb je er niks aan. Mocht het al zo zijn, dat een stuk zeep niet of moeilijk te smelten is, dan doet een beetje water wonderen. En dan krijg je vanzelf gesmolten zeep met een heel klein beetje water. In combinatie met verhitting lukt het dan altijd.

Mocht je dit willen weten, omdat je zelf aan de gang wilt met zeep smelten en nieuwe zeepjes maken, dan blijft overeind dat alle zeep te smelten is, maar dat het resultaat bij het hard worden van de nieuwe zeepjes sterk afhankelijk is van de zeep die je gebruikt. Bij sommige zeep wordt dat een puinhoop.

In o.a. hobbywinkels is zeep te koop, die daar uitermate geschikt voor is. Zelfs zonder geurtje, zodat je zelf een geurtje aan je nieuwe zeepjes kunt toevoegen. ;-)