Hoe moet en kan je het best je oren schoon maken?

Ik bedoel binnen in. Ik doe het met een watte staafje alleen ik heb gehoort dat dat schade kan toerichten. Hoe kan het anders?
Alvast bedankt 

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3K

Antwoorden (6)

Ik heb het advies wel eens gekregen om een haarspeld te gebruiken! Het bochtje dan hè niet de punt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is best goed.
Er zijn oorreinigers te koop die daar op lijken.
Dus plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo werd mijn oude buurvrouw in één steek doof...
Die doorboorde het trommelvlies omdat je met een haarspeld geen idee hebt waar het zich bevindt in je oor.
Heel slecht idee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik doe het ook al jaren met een haarschuivertje. Je haalt zo makkelijk het smeer eruit. Wel voorzichtig te werk gaan uiteraard maar dat geld voor een wattenstaafje ook.
Er is spray verkrijgbaar bij de drogist dan hoef je niet meer met wattenstaafjes in je oren en zijn ze altijd schoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Audispray b.v. kost 11.95

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedoel 9.95
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
werkt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk nieuwe dure commerciele zooi.
Doe het al jaren op dokters advies met een haarschuifje werkt prima de hele familie doet het zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik doe dat ook, werkt prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haarschuifje?
In principe heb je in je oor niets te zoeken. Je mag de oorschelp schoonmaken en verder moet je niet gaan zitten prutten, want zeker met een wattenstaafje duw je vaak de oorsmeer alleen maar verder naar binnen, en ook de oorschrapertjes zijn niet echt nuttig.
Doe je niets, dan werkt de gehoorgang keurig zoals dat moet de oorsmeer naar buiten, en kun je die van het randje afhalen: doe bijvoorbeeld een opgevouwen wc-papiertje om je vingertop en draai je vingertop even rond in je oor - dan kom je ook niet te diep.
Als je bijvoorbeeld erg verkouden bent, kun je meer last hebben van oorsmeer - de beste tip is dan: iets vaker poetsen met zo'n wc-papiertje.
Bedenk dat oorsmeer in je gehoorgang ook een functie heeft - hoe meer je weghaalt hoe meer er geproduceerd moet worden want het hoort daar toch echt te zitten, om vuiltjes te vangen en weer naar buiten te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in plaats van de haarspeld kun je beter een oorlepeltje kopen bij de drogist, die kosten nog geen 2 euro en zijn speciaal voor dit doel ontworpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere keren artsen horen zeggen dat het niet goed is om met een wattenstaafje in je gehoorgang te wroeten; je duwt oorsmeer dan alleen maar naar binnen. Dat zal voor andere voorwerpen dan wattenstaafjes ook gelden, denk ik.

Wattenstaafjes zijn wel bruikbaar voor je oorschelp.

Zelf gebruik ik wel eens een soort oliedruppels (van het merk Earex). Dat werkt wel redelijk goed, bij een wat verstopt oor.
Maar als je daar geen last van hebt, kun je volgens mij beter gewoon van je oor afblijven.

Op internet las ik net nog dat een gezonde gehoorgang zichzelf reinigt:
http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/oorsmeer