Waarom dragen in Nederland katholieken hun trouwring aan de linkerringvinger en protestanten deze aan de rechter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
7.4K

Het beste antwoord

Dat is een ingewikkeld probleem waar geen eenduidende verklaring voor is. In een overwegend katholiek land als België zijn er bijvoorbeeld regionale verschillen aan te wijzen:

"Toon mij je trouwring en ik zal je zeggen of je West-Vlaming dan wel Brabander bent, of katholiek of protestant. Onzin? "Toch niet", verzekert volkskundespecialist Top. "Het dragen van de trouwring heeft door de eeuwen heen geleid tot streekgebonden of religie-gebonden gewoonten. Er zijn vooreerst de verschillen tussen rechter- en linkerhand. In principe, zo leert onder meer de iconografie, staat rechts voor goed en links voor slecht. De rechterhand als drager van de trouwring lijkt de meest logische keuze. Die gewoonte is mondiaal ook fel verspreid, in Rusland en de meeste ex-Oostbloklanden bij voorbeeld. Maar in Frankrijk, Schotland, Zweden of Italië wordt de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand gedragen. Vermoed wordt dat die keuze ooit gemaakt werd omdat het menselijk hart, de woonst van de liefde en de trouw, het dichtst bij de linkerhand ligt."

In Vlaanderen blijkt de situatie extra ingewikkeld. Top: "In West- en Oost-Vlaanderen draagt men de trouwring links, in Antwerpen en Brabant rechts en in Limburg is er een mix. Waarom precies? Andere richtlijnen allicht vanuit de vroegere kerkprovincies, die een gewoonte werden."

Wie van spelletjes houdt, kan op basis van trouwring-kijken zelfs de geloofsovertuiging van onze noorderburen detecteren. Professor Top: "In Nederland dragen katholieken hun verlovingsring rechts en hun trouwring links. Bij protestanten is het net omgekeerd. Let wel: dit geldt alleen voor de oudere bevolking. Bij de jeugd is die keuze veel minder consequent."

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nooit van gehoord, ik draag hem rechts maar ben behoorlijk harstikke atheïst..

Toegevoegd na 4 minuten:
Naar aanleiding van je vraag toch even gaan googelen en het schijnt voor sommigen inderdaad wel zo te zijn, maar tegelijkertijd lees je ook dat de meesten hem rechts dragen, ook niet gelovigen en moslims ed. maar dat anderen juist weer zweren bij links omdat dat dichter bij het hart ligt. Gok dus dat het voor iedereen een beetje persoonlijk in te vullen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet echt een duidelijk antoord vinden

"Het is algemeen gebruikelijk de trouwring om de ringvinger van de rechterhand te dragen, echter mensen die Rooms-Katholiek zijn dragen de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand.

In Noord-Amerika en Zuid-Afrika dragen de meeste gehuwden hun trouwring aan hun linkerringvinger, los van het feit of zij wel of niet katholiek zijn. Oosters-orthodoxen dragen hun trouwring altijd aan de rechterringvinger; een gebruik dat ook geldt in de Duitstalige landen en Chili.

Tijdens een Joods huwelijk wordt de trouwring om de rechterwijsvinger van de bruid geschoven. Nadien plaatst de bruid de trouwring meestal om haar linkerringvinger"

Toegevoegd na 51 seconden:
Misschien willen de Rooms-Katholieken zich onderscheiden. Op die manier kun je zien dat ze Rooms zijn!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, het zouden juist de anderen moeten zijn die zich zouden willen onderscheiden. De Rooms-Katholieken waren eerder in NL dan de andere christelijke varianten. Nog steeds is van alle godsdiensten het Rooms-Katholicisme de grootste.
Katholieken dragen de trouwring aan de linkerhand; protestanten aan de rechterhand. Waar komt dit verschil vandaan? En waarom heeft onze hervormde kroonprins Willem-Alexander de ring aan de linkerhand?

De vragensteller krijgt gelijk van Amy Groskamp-ten Have, die generaties lang de autoriteit was op het gebied van gedrag en etiquette. Protestantse echtelieden dragen de ring rechts, katholieke links, zo schrijft zij in haar standaardwerk Hoe hoort het eigenlijk?
‘Dat is misschien in Nederland zo’, veronderstelt R. Mögele. ‘Ik kom uit Oostenrijk, waar katholieken de trouwring aan de rechterhand dragen. Volgens mij is dit ook in Italië zo. Het is dus niet slechts een geloofskwestie, maar het verschilt ook per land.’
Dat schrijft ook Peter Simons (Barcelona). ‘In Spanje is het gebruik anders, waarschijnlijk omdat bijna iedereen katholiek is. De Catalanen hier in Barcelona dragen de trouwring altijd links. De rest van Spanje rechts.’
J. Stienen (Breda) heeft dat nog verder in kaart gebracht. ‘Ook een groot deel van de joden en de vaak protestantse Zweden en Engelsen dragen de ring links. De Noorse protestanten, (Slavisch) orthodoxe christenen en een deel van de Belgische katholieken dragen de ring rechts. De verdeling links-rechts gaat dus door de religies heen. De voorkeur is streekgebonden’, aldus Stienen. Maar waarom links of rechts?
‘Links dragen komt voort uit het Egyptische, later Romeinse idee van de vena amoris, een bloedvat dat de linker ringvinger rechtstreeks met het hart verbindt’, schrijft Stienen. Maar hij draagt ook argumenten aan voor rechts dragen: ‘Rechts symboliseert het goede, links het kwade.’ Het Latijnse woord voor links is niet voor niets sinister. Daarnaast wordt de rechterhand als verbinding met God gezien.
‘In de (Slavisch) orthodoxe kerk vormt de ringenceremonie het sluitstuk van de verbinding van bruid en bruidegom. Hierbij worden de rechterhand van de bruid en de bruidegom verbonden en worden de ringen driemaal verwisseld.

Lees verder:
http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/1418/roomse-ringen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn precies hetzelfde... De ring laat hun enige verschil zien...