Wat is beter: stokeren of flossen?

Ik stoker altijd voordat ik mijn tanden poets. Da's de enige manier om etensresten kwijt te raken die tussen mijn tanden zitten - met poetsen alleen lukt dat niet.

Volgens mijn tandarts maakt het niet uit of ik stoker of flos - maar ik vermoed dat zij allang blij is dat ik *iets* doe, want de meeste mensen doen geen van beide.

Wat is in de praktijk beter: stokeren of flossen?

Toegevoegd na 51 minuten:
Of rageren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
3.1K

Het beste antwoord

Dat hangt van je gebit af ; heb je voldoende ruimte tussen je tanden, dan kun je prima stokeren. Zitten je tanden wat dichter op elkaar, dan kun je beter flossen. Bij mij is het een combinatie van beide ; eerst stokeren waar ik bij kan, dan flossen waar ik niet bij kan.

Al doe ik het altijd alleen maar trouw de eerste weken dat ik bij de tandarts vandaan kom....daarna verwatert het weer snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De tandarts adviseerde me eerst om te flossen. Twee jaar later om te stokeren omdat dit beter zou zijn en sinds een jaar moet ik ragen met een ragertje. Dat zou nog beter zijn.
Tussen de keuzes die jij geeft: stokeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tandarts geeft de voorkeur aan flossen, omdat je dan overal goed bij komt.
Zelf ga ik voor het stokeren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuze tussen flossen, stokeren, rageren is puur uw eigen voorkeur. Iedereen heeft een ander gebit. Een gebit met gelijkmatige openingen tussen tanden kan voordeel ondervinden bij tandenstokers. Een gebit met ongelijkmatige openingen kan voordeel hebben met ragers van verschillende groottes. Probeer zelf uit wat voor u het beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee dat die tandarts allang blij is met dat je iets doet viel mij ook op toen ik het vroeg. Ook mij zei hij dat het niets uitmaakte. Ik ben er zelf nog niet uit wat het beste is, volgens mij is het zoals de tandartsen zeggen 'zolang je maar iets doet is het ok'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een stokje is iets slechter voor je tandvlees. Een raggertje is veiliger, en flossdraad met een verdikking erin functioneerd ook heel goed. Met een stokje kun je ook het tegenovergestelde bereiken, nl dat je het voedsel juist de verkeerde kant uit duwt. Persoonlijk op eigen gevoel zou ik raggen en flossen zeggen, en geen stokje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik een nogal ingewikkeld gebit heb (kronen, bruggen, fineertje) besteed ik veel aandacht aan het reinigen van mijn gebit.
De etensresten, die zichtbaar zijn na de maaltijd verwijder ik met een stokertje, dit gaat het allerbeste vind ik.

Voor ik naar bed ga poets ik mijn tanden goed, daarna ga ik met een ragertje (wel de goede maat, voor mij extra fijn) tussen de ruimtes van de bruggen en de iets grotere ruimtes tussen mijn tanden en kiezen. Hierna ga ik met flossdraad tussen alle tanden en kiezen en als laatste ga ik met een stokertje nog even, heel voorzichtig, langs de onderkant (dus bij het tandvlees) van mijn tanden en kiezen. Nog even spoelen en dan, mij heel braaf voelend :-), naar bed!
Het lijkt heel veel werk, maar neemt niet meer dan 4 minuten in beslag.

Zoals je leest, vind ik stokeren inderdaad het beste om zichtbare etensresten weg te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allebei. Er zijn sommige plekken waar je niet met een stoker bij kunt. Dan kan je misschien met een flostouw proben. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tandarts vindt het heel belangrijk dat ook de plague weggehaald wordt. Als je een vrij probleemloos gebit hebt en je tanden niet al te ver van elkaar staan voldoet flossen, maar hoe meer last je van tandvleesontstekingen hebt die het gevolg zijn van tandsteen, hoe beter je tussen je tanden moet reinigen.
Daar waar de tandarts flossen en/of tandenstokers adviseert, adviseren mondhygiënist en paradontoloog absoluut ragers. Voor elke holte tussen je tanden en kiezen een rager op de juiste maat zodat je zo doeltreffend mogelijk de plaque kunt verwijderen.

Het beste zijn dus ragers.

Voor meer informatie: Zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd het idee dat je met een tandenstoker juist de etensresten tussen de tanden duwt. Met een flossdraad daarentegen kun je de etensresten optimaal tussen de tanden uit ragen.
Nou is het bij mij zo, dat ik de tanden en kiezen dicht op elkaar heb staan, dus op de meeste plekken kom ik er niet eens tussen met een stoker. Of het stokertje breekt, ha ha!