Waarom kunnen schoenen van dezelfde maat toch verschillend zijn?

Van de ene schoen past maat 41 goed. Van de andere schoen blijkt maat 40 weer te passen. En soms heb je een schoen van maat 42 die goed past. Vanwaar dit verschil in de schoenmaten. Is er geen norm voor schoenmaten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het betreft wel dezelfde voet en op dezelfde dag in een schoenenwinkel. De schoenen zijn alleen van verschillende merken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Antwoorden (4)

de maten zijn ongeveer gelijk, ieder merk heeft zijn eigen eigenschappen, de 1 valt klein de ander groot, verder veranderen je eigen voeten ook in de loop van de dag, als het warm is worden ze bijv. dikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veelal zijn uw voeten niet allebei even groot, u dient uit te gaan van uw grootste voet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Pas daarom ook altijd beide schoenen, en koop de schoenen op de grootste voet. Kies voor de juiste lengte- en breedtemaat. Maat 40 van het ene merk is beslist geen maat 40 van het andere merk. Let dus niet alleen op de schoenmaat maar vooral op de pasvorm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan van merk tot merk verschil in lengte zitten, hoewel dit binnen een marge moet zitten, (van ik dacht 5%, maar pin me er niet op vast).
Verder hen je per lengte maat ook nog breedtematen, waardoor een kleinere lengtemaat groter lijkt.
12 jaar geleden
Andere pasvorm, andere fabriek