Hoe werkt zonnebrand en hoe werken de verschillen in factoren?

Hoe stopt zonnebrand het verbranden en wat is het verschil in werking tussen de factoren? O, en wordt je ook minder snel bruin als je je insmeert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
3.9K

Het beste antwoord

Zonnebrandcreme is een effectieve manier om de huid te beschermen tegen UV-straling. Elke zonnebrandcreme geeft een bepaalde graad van bescherming. Dit staat altijd op de verpakking vermeldt en wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd.

De SPF of beschermingsfactor, in het Nederlands meestal kortweg ‘de factor’ genoemd, geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrand geeft. Een voorbeeld maakt het beste duidelijk wat de factor betekent:

* Iemand met huidtype 2 verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Wanneer een zonnebrandcreme wordt gebruikt met een SPF van 12 treedt de zonverbranding pas op na 12 x 20 minuten, dus na 4 uur. Deze persoon zal dus met deze zonnebrandcreme na 4 uur verbranden, ook al heeft hij zich goed ingesmeerd.

De beschermingsfactor van de zonnebrandcreme moet dus met zorg worden gekozen. Wanneer het gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus.

De onderstaande tabel geeft een indicatie welke crème tenminste voor welke huid gebruikt moet worden:

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30
Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 15-20
Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 10-15
Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 5-10
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30 !

Om de bescherming te krijgen die de zonnebrandcrème belooft te geven moet de crème vrij dik op de huid worden aangebracht.
De kwaliteit van zonnebrandcremes is de laatste jaren sterk verbeterd. Toch slijt de beschermende zonnebrandcrème laag in een aantal uur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jouw vraag: ja, je wordt minder snel bruin, maar wel dieper en mooier en het blijft langer zitten. Vooral op lange termijn krijg je minder snel veroudering van de huid.
Het is dus slecht voor het uiterlijk en de gezondheid van de huid om niet te smeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is de factor hoeveel langer je in de zong kan blijven zonder dat je verbrand. Stel je verbrand met een velle zon binnen 30 minuten en je gebruikt zonnebrand factor 20 dan kan je 10 uur in de zon blijven. Over het algemeen kan je met een velle zon 15 minuten je huid er aan blootstellen houd hier rekening mee met de factor van de zonnebrand. (tenminste die 15 minuten worden aangeraden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonnebrand werkt in het algemeen zo dat door de ingredienten in het middel de reflectie verhoogd word zodat de schadelijke straling de eigenlijke huid niet bereikt,in de meeste zonnebrandmiddelen zitten hiervoor gemicroniseerde metaaldeetjes zoals titaniumoxcide hoe meer van deze microscopisch kleine deeltjes hoe hoger de beschermingsfactor, verdere toevoegingen zijn oa vochtinbrengende cremes ,conserveermiddelen ,vetten etc