Hoe kan het nu toch dat mijn leggings iedere keer stuk gaan?

Ik heb een 2 leuke tuniekjes met een 3 kwart legging eronder, een witte en een zwarte.
Ik heb nu voor bijde tuniekjes al 2 x een nieuwe legging gekocht. Iedere keer gaat de stof op de plek van mijn dijen stuk! Ik heb mt 42 en heb de eerste keer die genomen en de 2e keer mt 44 maar ook daar het zelfde en een afhangkont steeds. Maar van de winter met de lange leggings had ik het ook steeds! Hoe kan dat en beter, hoe kan ik het voorkomen?
Merkkeuze? Ik koop ze bij miss etam

Toegevoegd na 1 uur:
Ik dacht eigenlijk dat het mss wel komt door het ophijsen van de legging als je kruis wat afhangt, dat daardoor er ook in de lengte aan de stof getrokken is en daardoor steeds op de naadjes scheurt.........?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging : inderdaad, dat is hem. En hoe vaker je moet hijsen, hoe eerder hij stuk is. Niet alleen tussen de benen trouwens, ook de kruisnaad is gevoelig.
Ik heb hem als goeievraag gemarkeerd, want het is wel duidelijk dat maar weinig mensen dit weten. (Trek maar eens voor de lol een beetje hard aan zo'n naad en luister goed......je hoort hem p tig plekken tegelijk breken, en daar beginnen de gaatjes. De rest rafelt gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt, bij de kinderen geeft het altijd zo'n leuk schrikmomentje als ze wat onhandig (6 jaar) hun nieuwe shirt aan trekken en je hoort krr...die koppies! zo van : shit!! stuk!!! en dan kijken ze mij meteen aan hahaha hilarisch, want ik weet dat het niet stuk is maar is wat jij omschrijft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dank u trouwens! Ik erger me hier echt groen en geel aan en zal dus nu echt eerst even de naaimachine over de naden laten gaan als ik weer eens nieuwe koop. Want gaten naaien heeft geen zin, dat scheurt ook zo weer verder, het lukt voor 1 avondje uit nog wel, maar daarna kunnen ze dan alsnog weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook in de winkel zelf de naden kunnen testen. Dan kost het jou geen extra werk, garen en irritaties als de naden niet mee rekken.
Rekbare stof hoort "volgens de regels van de kunst" met rekbare steken in elkaar gezet te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou wel horen ja, maar ik heb er in mijn leven maximaal één ooit gevonden. Standaard worden zowel dure als goedkope kleding 'goedkoop' in elkaar gezet. En zijn wel uitzonderingen, zoals de Society Shop, maar daar verkopen ze dan weer beslist geen leggings.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je steeds je leggings kapot hebt waarom draag je dan geen stretch broeken deze zijn dunner als een gewone broek en hebben het zelfde idee als de legging en als voordeel dat ze niet zo aftekenen deze heb ook in meerdere kleuren en zwart en wit zeker
en deze heb je in gewone lengte en onder en boven de knie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook nog wel een ideetje jah muts.....

Het beste antwoord

Goedkope troep. Leggings worden gemaakt van rekbare stof, die genaaid wordt met een niet-rekbare draad, in een normale locksteek, geen elastische steek.

Extreem goedkope Zeeman-leggings hebben dat trouwens net zo goed als hele dure uit een of ander boetiekje ; het is en blijft made in China (oid), en je betaalt vooral meer voor het merk, niet voor de kwaliteit.

De beste manier om de schade enigszins te beperken of in elk geval te zorgen dat er niet meteen de eerste week al gaten in vallen, is de hele kruisnaad na aanschaf even opnieuw onder de naaimachine door te trekken met een goed, sterk synthetisch garen en een rekbare steek (liefst een echte stretch-steek of als je machine die niet heeft gewoon een hele smalle zigzag, steekbreedte 1, lengte 3-4). Dan gaan ze vaak wel minimaal 1 of 2 seizoenen mee, afhankelijk van de rest van het materiaal en hoe vaak je ze draagt.

Met het langs elkaar schuren van je benen heeft het NIETS te maken. Het is echt de draad die breekt als de stof oprekt (bij aan- en uittrekken maar ook bij gewoon zitten, bukken ed).

Toegevoegd na 38 minuten:
Goedkope troep (eerste regel) kan trouwens net zo goed ' dure troep' zijn hoor ; het is het model kledingstuk (rekbare stof, vaak dun en gebreid (tricot), gestikt met een inferieur garen en een steek die er niet geschikt voor is). Ik ben in de winkel nog maar één keer een tricot pak inclusief broek tegengekomen waarbij de naden netjes met een stretchsteek waren genaaid, en dat pak heb ik dan ook al een jaar of zeven (!). En ja, daar was de prijs dan ook wel naar.

"Flubberleggingkjes'' zoals ik ze noem (van die héle dunne tricot) gaan vaak al kapot als je er naar kijkt, maar ook die gaan verrassend lang mee als je ze even nastikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn moeder komt het door haar dikke benen.
Ik heb er geen last van met mijn maat 32.Dus...(?)
En ik heb wel eens een legging gekocht voor €5.De gaten vielen er in na 2 keer wassen.Gelijk weg gegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een totaal achterlijke minnen.....
Dit is toevallig mijn 'beroep' van huis uit, en in de praktijk al vele tientallen malen (leggings) proefondervindelijk bewezen. En ja, ook mijn graatmagere dochters hebben in no time de leggins ergens kapot. Blijkbaar komt er bij jouw dan op de een of andere manier totaal geen rek op de naad (maar dan moet je wel EXTREEM mager zijn - hoewel; 32; zou kunnen ja) met aantrekken, maar 'doorsnee' is dat zeker niet. Maar goed, vragenstelster moet zelf weten wat ze er mee doet ; de meeste mensen zijn te lui om hun kleding even over te naaien, knopen aan nieuwe kleding beter vast te zetten en dergelijke. 't Is toch ' wegwerp' blijkbaar.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek je die minnen niet aan Marleen!
Dat zie je wel vaker.
Haha,dat hoef ik jou als ervaren GV -er niet te vertellen!
Ik zal een antwoord van jou, met de meeste minnen,dat wel mooi als beste antwoord was gekozen.
Weet niet meer welke,ik had ook gereageerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=ik zag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet het; het hoort erbij, en het zegt niet altijd wat. Vaak zelfs integendeel. Dit zijn echter van die kleine storende dingetjes waar ik toevallig ECHT weet wat de oorzaak is die bijna niemand kent, en waar een enorm vooroordeel (schurende benen) breed en wijs door iedereen wordt opgevoerd, terwijl dat ECHT het probleem niet is. Niet plussen, okee, maar waarom er dan meteen gemind moet worden ? Daar wordt ik ZO flauw van.... (Maar kijk er ook niet raar van op als de minnen die me hier en elders achtervolgen het indirecte gevolg zijn van een onwelgevallig antwoord op een ándere vraag hoor ; ook dat overkomt me om de haverklap. Maar dan kunnen ze dáár maar één keer minnen, dus lopen ze wat extra vragen af om hun frustratie te botvieren ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met jou eens marleen. Ik naai ook altijd de knopen van bloesjes eerst zelf beter aan, goedkoop en duur....anders ben je ze gelijk kwijt en @laurena...ik heb echt geen "dikke" benen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife
Dat beweer ik ook niet..
Je hebt bij flinke/stevige benen al snel dat die leggings kapot gaan.
Dus..nu weer goed?^~^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, vriendjes hihihi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff....gelukkig.Kan ik tenminste slapen vannacht.haha.
Heb je nou een echt,goed antwoord gekregen?
Niet het mijne,dat weet ik wel.
Geeft ook niet,maar de bedoeling was goed.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe het kan weet ik niet, maar dat kan marleen goed uitleggen lees ik. Maar ik zou gewoon leggings zonder naad kopen, bij hema bijvoorbeeld. bij mij blijven deze altijd prima, ook al trek ik ze altijd heel onvoorzichtig op :D

Andere antwoorden (6)

De wrijving tussen je dijen zorgt voor slijtage daar... Heb ik ook heel veel last van, vooral bij mijn broeken want ik draag geen leggings. volgens mij kan je daar niks aan doen. Alleen hele goede kwaliteit leggings doen er langer over om te slijten. Ik kan je zo geen merkadvies geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het ligt niet aan de maat. Een grotere maat legging zorgt er niet voor dat je dijen niet tegen elkaar wrijven. (tijdens lopen, fietsen, wat dan ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt niet aan het schuren, ligt aan de combinatie stretchstof met niet-rekbare naad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; dat is dan ook een heel ander fenomeen dan het scheuren van legging-naden, soms al bij de eerste keer dragen. Voor je slijtageplekken krijgt in een spijkerbroek echter, duurt vaal wel iets langer. Zelfs als je elke dag twee uur fiets of loopt, bij wijze van spreken.
En daar is het WEL de kwaliteit van de stof die mede verantwoordelijk is. Met name allerlei voorwasmethoden om de stof te bleken (moonwash, stonewash etc) slijten de stof enorm.
kan verkeerd genaaid zijn of de stof is niet stevig genoeg probeer eens een met lycra erin verwerkt of maak er zelf een op eigen maat.dan is de stof spanning overal gelijk en even stevig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet om onaardig te zijn,waarschijnlijk schuren je( boven) benen tegen elkaar, dan gaan ze kapot.
Mijn moeder heeft maat 44 en die heeft dat ook.
Ik heb maat 32 en heb er geen last van.
Ik moet zeggen dat ikzelf nooit bij Miss Etam koop, dat is echt geen beste kwaliteit.
Marktspul noemen wij dat.
Wordt in grote aantallen voor weinig geld gefabriceerd.Dat zal ook een rol spelen bij de slijtage.
Ik koop meestal bij H&M.Echt aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
H&M, dat is geen marktspul?? Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
H&M is precies dezelfde inferieure made-in-een-derde-wereld-sweatshop-kwaliteit. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt waar?
Het was niet onaardig bedoeld hoor!
Dat is wat ik heb gehoord.
En mijn moeder zegt zelf dat ze ookmoet afvallen om dit te voorkomen.
En ze is al 30 kilo afgevallen!
Goed hè?^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er maar net aan of je bekken toelaat dat er ruimte tussen je dijen komt. Een vriendin van me heeft maat 34 en haar dijen schuren nog steeds... (ze is ook goed gespierd, trouwens, kan ook meewerken :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dertig kilo ben ik al ZO vaak afgevallen, daar klap ik niet meer voor ;-) Als ze maar niet voor maatje bezemsteel gaat dan. Het scheelt je een legging, maar het kost je je gezondheid. (Ik heb trouwens maat...inmiddels 50/52, draag zeer veel (in huis) leggings-zij het geen hele strakke)) en heb er NOOIT meer een kapot gehad nadat ik doorkreeg hoe&waarom ze kapot gaan. Mijn dochters (maat 36) hebben die goedkope dingen regelmatig kapot als ik niet op tijd ingrijp en ze onder de naaimachine doortrek. ) Pak maar eens een oude legging of T-shirt, en trek even goed aan de naad of zoom....je zult het op tig plaatsen horen ' kraken' ; dat zijn de plekken waar de draad breekt en een gaatje begint. Hetzelfde verhaal geldt dus ook gewoon voor de kruisnaad, niet alleen de binnenbeennaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja,ik heb wel hele dunne beentjes.
Mijn bovenbenen( welke bovenbenen? zegt mijn vriendje hier,haha)raken elkaar amper.
Maar eerlijk is eerlijk,girls,goedkope leggings zijn na een paar keer wassen aleen nog goed als poetslap.^_^!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je ze dus even opnieuw doorstikt ; twee minuten werk, en dan blijven ze prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jojoën is ook niet gezond,Marleen.
En mijn moeder heeft Diabetes.
Ze moet 2 x per dag insuline spuiten.
Dan is te dik zijn echt heel slecht.
Ze is nog jong en ik wil mijn moeder nog niet missen,dus..
Maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal en daar gaat het hier niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt; jojo-en schiet niet op, doe ik dus ook niet meer en dat bevalt uitstekend. En ja, heb inmiddels ook diabetes. Ben nu wel weer heel langzaam aan het afvallen door gezond eten en dat gaat uitstekend. Je moet het gewoon niet binnen een paar maanden willen / maar goed, daar was ik voor mijn vijfentwintigste ook nog niet achter ;-) Maar die leggings...daar helpt alleen afvallen echt niet tegen, tenzij je het dus in het extreme probeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens,Marleen!
Ik zal voor je duimen dat het je lukt wat ( gezonde) kilo's af te vallen.
Om de goede reden dus.
Kan je in de toekomst zonodig nog wat leggings preventief onder de naaimachine leggen.Zoiets.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben tevreden met me lijf.......tenminste met het formaat..ik bedoel me huid mag bruiner, mijn haren mogen voller mijn lippen mogen wel wat opgepompt, mijn striae op mijn buik mag wel minder, mijn tenen rechter mijn oogwit mag witter mijn handen mogen sierlijker inplaats van de uitstraling van een schoonmaakster.......mijn bikinilijn mag te plekke uitvallen en nooit weer aan groeien, mijn litteken op mijn pols mag wel weg en mijn moedervlekjes mogen er ook wel af................................maar met mijn
MAAT 42 EN 79 KILO BEN IK TEVREDEN!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dan ok dan......80 kilo nu net zag ik....verdikke!!!
Morgen maar weer alleen water drinken bij het normale eetpatroon en ik ben die kilo alweer kwijt. De tijd van de maand kost me trouwens ook altijd 2 kilo extra...raar he? ik raak dan toch juist "prut"kwijt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hèhè,wiccalife!
Eindelijk reageer je zelf!
Je richt wat aan met je legging-vraag.!^^
Maar als jij dat bent op die foto, dan heb je niks te klagen, toch?
Je ziet er leuk uit hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena ; dat moet nu al regelmatig ja, om ze een maat in te nemen :lol: @Wiccalife ; 's avonds ben je altijd een beetje zwaarder dan 's morgens. Als je morgenochtend op de weegschaal gaat staan, zul je zo weer netjes onder de 80 zijn. Zonder een hele dag water te drinken wat ECHT niet gezond is. Gewoon desnoods effe een dagje de chocola, chips of snoep laten staan is al meer dan genoeg. En ja, rond de tijd van de maand hou je meestal wat vocht vast, wat je de weken daarna weer langzaam verliest. Ook heel normaal en niks om je zorgen over te maken. Voor iemand die - gelukkig- tevreden is, heb je een flinke 'klachtenlijst', maar geen dingen waar je uiteindelijk niet overheen groeit ;-) Ga zo door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat is waar,je bent s'avonds gemiddeld een kilo zwaarder dan s'morgens.
Je moet als je wilt afvallen, je niet s'morgens en s'avonds wegen, daar wordt je echt depri van.
Misschien heeft dit te maken met de stand van je benen.
Dus niet het feit van het langs elkaar wrijven of welke stof of wel/geen naad.
Ieder mens heeft persoonlijke stand van benen en daar kun je niks aan doen.
Misschien moet je wel heel veel afvallen om het te voorkomen, maar is dat dan gezond.
Ken ook wel slanke mensen die dit probleem hebben.
Koop in ieder geval geen dure, maar koop dan wat extra, kun je wat vaker wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het telkens de naden van de leggings zijn die kapot gaan dan is er of slecht garen gebruikt (dat heel snel breekt) of een niet rekbare steek in een rekstof gebruikt.

Dit zijn allebei zaken die de fabrikant beter op moet lossen. (Die doet dat alleen wanneer die signalen krijgt dat het werk onacceptabel is, zoals van hun eigen klanten die de kleding niet door kunnen verkopen door de slechte kwaliteit.)

Hoe kun je dit voorkomen ?
Waar je ook koopt; trek altijd even aan de naden zoals je zou doen wanneer je het kledingstuk aan trekt, maar dan iets verder. Dat heet normaal gebruik voor een stretch kledingstuk.
Zeggen de naden krak dan leg je het terug.

Toegevoegd na 10 minuten:
Vergeten: Zeggen de naden GEEN krak dan heel goed de naden bekijken of iemand anders je misschien voor is geweest en de naden al stuk zijn.
Desnoods test je er drie op deze manier. Het moet tenslotte tegemoet komen aan normaal gebruik. Doet het dat niet dan is het ondeugdelijk en is het het risico van de fabrikant dat die bij inkoop niet beter op de kwaliteit heeft gelet.

(Nu gaan alle winkeliers mij minnen geven.)

Toegevoegd na 12 minuten:
Herstel:
"risico van de fabrikant" moet zijn; "risico van de winkelier".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het in de winkel problemen opleverd als je aan de naden gaat staan trekken.Heb je dit zelf dus vaker gedaan?Zonder problemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Ik trek altijd alles eerst aan voordat ik het koop, en check daarna ook de naden. Als het niet goed is zeg ik dat, en ding af. Gaan ze niet akkoord dan gaat de koop niet door.
Daar is nog nooit een probleem mee geweest. Daar is juist het door passen voor bedoeld. Maar ik kan me indenken dat je de spullen voor je kinderen niet zelf eerst aan probeert te trekken. Die kun je dan testen door er aan te trekken. Ik doe dat wel met kleding die ik voor anderen koop. Inderdaad.
Er zijn leggings van glansstof, de gewone leggings waarvan er zovele worden gemaakt, lycra, zeg maar, dat slijt bij wat gezettere vrouwen gewoon sneller doordat de benen meer langs mekaar wrijven. Ik heb nog leggings van tien jaar our, en ik heb in deze periode maat 46-50 gehad. Dit is van een glansstof gemaakt. het merk maakt niet uit, het kunnen hele goedkope leggings zijn die toch lang meegaan. IK had deze leggings destijds bij Otto vandaan. Ik zal even gaan rondneuzen voor je, Als ik ze nog vindt zal ik hier een link plaatsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk, het gaat om dit soort stof op deze foto. Het glanst heel lichtjes, maar het slijt voor geen meter. Heb twee leggings weggegoois een paar jaar geleden door brandgaten van het roken, de laatste is nog intact, en loop ik nog steeds mee. http://www.otto.nl/product/5551462?c=damesmode-categorien-van-a-z-broeken&p=5&shop=Modellerende-capriboek-LASCANA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goed idee, alleen dan maar een zwarte....wit lijkt me te riskant.... hihihi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als ik tegenwoordig zie wat vrouwen nu naar de mode dragen ( half doorschijnende legging met een kort lipleesrokje erop) dan valt zon witte legging nog wel mee :P