Waarom schuimt shampoo pas echt de tweede keer dat je je haar inzeept ?

Ik was mijn haar het liefst met een minimum aan shampoo, ongeveer de hoeveelheid van een knikker. De eerste keer dat je je daarmee inzeept, komt er eigenlijk nauwelijks schuim en zit je een beetje met nat haar te kleien.
Als ik het dan echter uitspoel en weer een heel klein beetje shampoo neem, schuimt het echt gigantisch.
Meteen de eerste keer meer shampoo nemen helpt niet, tenzij je echt voor acht wasbeurten tegelijk in je haar smeert; dan wil het nog wel redelijk schuimen.

Hoe komt het dat je shampoo - ook de allergoedkoopste- de eerste keer absoluut niet en de twee keer echt enorm schuimt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op je vraag, maar wel een goede tip: Kam of borstel je haar eerst en spoel het daarna goed uit met water voor je er shampoo opdoet., dit scheelt je een keer wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief bedoeld, maar die ene keer per week dat ik van mij huid echt uitgebreid mag douchen vind ik het niet zo erg om twee, desnoods drie keer mijn haar te wassen. Heerlijk. En natmaken(voorspoelen) doe ik natuurlijk wel.

Het beste antwoord

Als ej je haren wast, doe je dat omdat ze vies zijn. Dat vuil bestaat voor een groot deel uit vet. De shampo wast dat uit. Het vet zorgt ervoor dat de zeepdeeltjes niet zo zeer aan elkaar, alswel aan het vet kleven: Er worden geen zeep bellen gevormt. Als je je haren uitwast is het gehalte vet wat over is vele malen lager, waardoor er veel sterke zeep-zeep verbindingen ontstaan. Die zijn sterk genoeg om zeepbellen te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

schuim ontstaat doordat er lucht door het zeepmengsel gemengd wordt
de eerste keer is dat minder dan de tweede maal wassen

net als bij afwasmiddel doet het schuim overigens niets extra s

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gr716fgmn

hier overigens een artikel dat het uitlegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je wilt het toch hebben ; maf eigenlijk he ?
Bij mijn kapper zeggen ze altijd : de eerste keer is om het haar schoon te maken (vet, haarlak, vuil dat erin gewaaid is), en de 2e keer is voor de verzorging - met die heerlijke hoofdmassage - pppurrrrrrrrrrrr......
Als ik thuis mijn haar was, doe ik het gewoon met één keer - anders duurt het me allemaal veel te lang. Wél doe ik nog een scheut water erbij, als ik "het lijf" gewassen heb, en was het daarmee nog eens door - vaak schuimt het dan alsnog wat meer. Ik was het 2 to 3 x per week, maar als jij je haar minder vaak hoeft te wassen, moet het misschien wél twee keer.
Dat schuim niet betekent "schoon" is trouwens volgens mij weer een nieuwe tendens - laatst schoof er op de tv nog langs, dat voor afwasmiddel dat schuim er extra ingestopt wordt, terwijl een aantal jaren geleden het afwasmiddel volgens de reklame nog stééds genoeg schuimde om zelfs die vette pannen nog schoon mee te maken, dus we zijn wél eerst zo geïndoktrineerd.....Schuim is schoon, en betekent "dat het werkt"- nu weer met die geweldige tandpasta in de "can" in plaats van in de tube, waar dat meisje, vanuit alle hoeken gefilmd, zo over jubelt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, ik moet parfum-vrij en heb dus niet zo veel keus, en inderdaad eens per week goed wassen is meer dan genoeg. Als ik het elke dag was heb ik het elke dag vet :lol:
Hoe vetter het haar hoe minder schuim..
Ik was mijn haren elke dag, en met een minimum aan shampoo heb ik toch veel schuim, omdat mijn haar de kans niet krijgt om vet te worden.
Overigens niet goed om je haar dagelijks te wassen, ik weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de eerste keer de zeep met talgvet mengt, de tweede keer is het vet er al niet meer en dan kan de zeep beter zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat na de eerste keer je haar al ontvet is.
Het schuimen van zeep en shampoo is een bijkomend
effect van deze artikelen en niet noodzakelijk.
Je haar is na de eerste keer al schoon.
Zeep zorgt alleen maar dat de spanning op het water verminderd en zo makkelijker het vuil in kan dringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn haar was ik elke dag,daarom schuimt het met 1x wassen wel.Het krijgt domweg niet de tijd om vuil te worden! Trouwens,zoveel heb ik er ook niet meer>

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarmee bedoel ik haren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je haar is vet vergelijk het maar met een vette pan als je de eerste keer gaat wassen wordt het vet al iets opgelost uitspoelen met warm water dus een deel van het vet is weg vet of vuil allemaal in je haren van de lucht om je heen