Waarom zitten er zo veel knoopjes aan de mouw van een pak?

En wat betekenen ze?

Toegevoegd na 16 minuten:
Sierfunctie, maar stel nou je hebt 4 of 5 knoopjes, zegt dat niet iets over de kwaliteit of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
6.2K

Het beste antwoord

Dit heeft ooit een functie gehad. Dit was in de tijd van Napoleon. De soldaten uniformen van nu zijn tactisch gemaakt om zo min mogelijk op te vallen.

In die tijd was het andersom, een soldatenuniform moest pracht en praal uitstralen en in opvallende kleuren.

Het soldatenuniform moest in die tijd, ondanks dat er in gevochten werd, er altijd op zijn best uitzien.

Om te voorkomen dat de mouwen van de uniformen er smoezelig uit kwamen te zien, omdat de soldaten hun (bezwete) hoofden, wapens, schoeisel e.d. met de mouwen zouden afvegen, werden er knopen aan de mouw gemaakt, zodat dit niet mogelijk was.

Tegenwoordig is het inderdaad meer een sierfunctie maar de oorsprong komt uit die tijd. Het aantal knoopjes zegt niets over de kwaliteit. Het aantal is afhankelijk hoe de ontwerper dit op zijn pak wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft geen functie, het zijn gewoon sierknoopjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
sier is ook een functie! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een esthetische functie om precies te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahah! @Aardappelkon, ik vind je avatar wel enorm geniaal :')
Dan kan je je mouw misschien omslaan en aan een knoopje vastmaken. Zegt niks over kwaliteit, iedereen kan 10 knoopjes van slechte kwaliteit aan een overhemd naaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht, misschien mogen alleen de top pak-makers 5 knoopjes doen, de rest 4. dat zou wel grappig zijn