welke argumenten zouden er kunnen zijn om bewust kleding te kopen die gemaakt is uit biokatoen of eco materialen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3.9K

Antwoorden (4)

De hoofd reden zal toch wel zijn dat het minder belastend voor het milieu is. Naar mijn eigen ervaring vind ik het ook makkelijker schoonmaken dan m'n spijkerbroeken wat uiteindelijk ook weer lijd naar meer tijd.

Goed dat je bewust bezig bent :)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De argumenten zouden kunnen zijn, dat jij graag bewust bezig bent. Dat jij je kinderen iets wilt leren door een goed voorbeeld te zijn. Dat als je ook let op de fair trade voorwaarden, je een ander ook een eerlijke kans in het leven gunt. Omdat de kleding vaak ook gewoon mooi is en je huid het wellicht beter verdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste argument om te kiezen voor biokatoen, is dat gewoon katoen veel pesticiden gebruikt, chemische bestrijdingsmiddelen die heel slecht zijn voor het milieu.

Maar voor katoen, ook voor biokatoen, is wel heel erg veel water nodig. Er zijn al hele meren opgedroogd door katoenproductie. Kiezen voor andere ecologische stoffen is dus goed omwille van minder chemicaliën én minder waterverspilling.

Ook kunststof en leer is vaak slecht voor het milieu. Wol is al een stuk beter. Hennep is verrassend genoeg een goed alternatief, maar moeilijk te vinden. Bamboe is soms heel duurzaam, maar soms ook helemaal niet, afhankelijk van het hoe het bewerkt is.

Hier lees je er meer over, vooral over jeans maar het meeste geldt ook voor andere kleren:
http://www.greenjeans.be/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg goed antwoord. + In warme vochten klimaten groeien hennep planten goed. De import naar Nederland zal het meest milieu belastend zijn.
Elk materiaal heeft zijn eigen specifieke eigenschappen. Biologisch katoen is een veel betere keuze voor mens en milieu. Bij biologisch katoen worden er namelijk geen pesticiden of kunstmest gebruikt. Doormiddel van drip irrigatie is er ook minder water nodig. Een gezond leefklimaat voor mens en dier op en rond de katoenplantage bij katoenboeren die biologisch katoen telen. Op de webshop van Lotika.nl worden verschillende duurzame materialen toegelicht en kun je deze eenvoudig vergelijken. Het item over "wat is biologisch katoen" is hierin een aanrader.

Hennep, Tencel en bamboe kleding vindt ik zelf heel fijn om te dragen. Dit zijn ook goede duurzame alternatieven op regulier katoen. Daarbij hebben ze ook nog eens een hoog draagcomfort
een jaar geleden