Een bacterie die je darmen aantasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EHEC zijn alle typen ziekmakende E.colibacteriën die kunnen leiden tot diarree gemengd met bloed. De benaming geeft aan dat de bacterie de darm aantast waarbij bloederige ontlasting wordt geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EHEC bacterie

Escherichia coli (afgekort E. coli) is een bacterie die gewoonlijk wordt gevonden in de darmen van mensen en warmbloedige dieren. De meeste stammen van E. coli zijn onschadelijk. Sommige stammen, zoals enterohemorragische E. coli (EHEC), kunnen ernstige darminfecties tot gevolg hebben. Diarreeveroorzakende E. coli wordt ingedeeld in de volgende 6 groepen:

enteropathogene E. coli (EPEC);
enteroinvasieve E. coli (EIEC);
enterotoxigene E. coli (ETEC);
enteroaggregatieve E. coli (EAEC of EAggEC);
diffuus-adhererende E. coli (DAEC); en
enterohemorragische E. coli (EHEC).

Deze laatste groep behoort tot de zogeheten shigatoxineproducerende E. coli (STEC), welke bij de mens hemorragische colitis kan veroorzaken. In sommige gevallen kan hierbij als complicatie het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS) optreden (bron: RIVM).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De EHEC-bacterie is een bacterie die op sla, tomaat en meerdere groenten zit. Was het gewoon goed af, en kijk of het niet van Nederland is. (Daar komt de bacterie vandaan.) De bacterie kan je ziek, erg ziek, heel ziek en mega ziek worden. Er is zelfs kans op sterven. Dus goed afwassen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bacterie die zoveel zieken en doden in Duitsland veroorzaakt heeft, zat NIET op sla, tomaat etc, maar op kiemgroente. En kwam NIET uit Nederland.