Wanneer ik een haartje uit mijn lijf trek, hoe lang duurt t voordat het terug groeit?

Ik haal wel eens haartjes uit mijn borst of uit mijn gezicht, met pincet. Maar steeds weer op dezelfde plek komen ze terug? Hoe kan dit, en hoe lang blijven ze hierdoor weg of blijven ze langer weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
12.6K

Het beste antwoord

Een menselijke haar groeit ongeveer 2 à 3 mm per week.
Een haar groeit vanuit de haarfollikel die zich zo'n 2 mm diep in de huid bevindt.
Het zal dus een kleine week duren voordat de haar weer boven de huid uitkomt.

Een en ander verschilt uiteraard per persoon, het is ook afhankelijk van waar de haar zich op het lichaam bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je trekt dus nooit de hele haarfollikel eruit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De follikel blijft lange tijd steeds nieuw haar vormen, het zou anders wel een heel eenvoudige manier van blijvend ontharen zijn. Er schijnen wel behandelingen te zijn die de follikel blijvend uitschakelt, bijvoorbeeld met laserlicht. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, bij mij is het probleem bovenop mijn kruin juist omgekeerd ;-(

Andere antwoorden (2)

Een van de vele manieren waarop je haren kunt verwijderen, is epileren. Hierbij trek je de haren met wortel en al uit de haarzakjes. Ze blijven hierdoor circa 3-5 weken weg en groeien terug als zachtere haartjes en dus niet als harde stoppels, zoals bij scheren. Vaak wordt voor epileren een pincet gebruikt, maar er bestaan ook elektrische epileerapparaten. Een methode in opkomst is het epileren met behulp van draadjes. Ook harsen is in feite een vorm van epileren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op aanvulling op degene boven mij. Wanneer je een haarfolikel verwijderd heeft het tot 4 weken nodig om weer te onstaan en een haar te produceren. Dit is afhankelijk van de levens fase van het haarzakje.
Als je ze blijft verwijderen dan blijft ie uit eindelijk wel weg , maar komt het volgende haarzakje tot leven, die zich tot nu toe slapend heeft gehouden. Ongewenst haar is een levenslange strijd.