Hoe lang duurt 30 seconden?

Ik was in Denemarken. In een buitenwijk van een regenachtig Aarhus was niets te doen, dus las ik de etiketten van mijn toiletspulletjes.

Op de schoonmaakvloeistof voor mijn contactlenzen stond: 30 seconden wrijven.

Op het mondspoelmiddel stond: 30 seconden goed door de mond spoelen.

Ik heb getimed hoe lang ik "van nature" schoonmaak cq spoel. Dat blijkt ruim een minuut te zijn.

Mijn vraag is nu: als de fabrikant 30 seconden aangeeft, bedoelt hij dan ook 30 seconden?

Of *bedoelt* de fabrikant een minuut, maar *weet* hij dat mensen twee keer langer schoonmaken cq spoelen dan hij aangeeft, en *zegt* hij daarom maar 30 seconden?

12 jaar geleden
in: Mode
2.9K

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat de fabrikant weet dat er altijd een aantal klanten met de stopwatch gaat werken.
Derhalve moet 30 seconden voldoende zijn.

Aangezien er kennelijk geen maximum tijd aangegeven is door de fabrikant zal langer reinigen geen probleem zijn....zoals bij sommige gootsteen ontstoppers weer wel een maximum tijd staat wanner je die moet doorspoelen. (verharding van caustic soda als het te lang staat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

60 halve seconden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mafketel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
120 kwartjes.
Een fabrikant zal de minimum-tijd die nodig is aangeven.
Langer zal ongetwijfeld beter zijn, maar er is minimaal 30 seconden nodig om het spul grondig te reinigen.

(ik zal zelf trouwens ook het flesje van mijn lenzenvloeistof eens nakijken over hoe lang ik het moet en dan even timen hoe lang ik er mee bezig ben. Voor mijn gevoel minder dan een minuut).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fabrikant bedoelt nooit PRECIES 30 seconden. Niemand neemt steeds de stopwatch erbij om precies 30 seconden iets schoon te maken of in te laten werken. Het gaat om "ongeveer".
Lenzen schoonmaken moet je, om alle vettigheid eraf te halen minimaal 30 seconden schoonwrijven (ervaring). Langer mag best, maar 1 minuut is niet nodig, maar levert geen schade op. Met mondspoeling is dat net zo, net als met shampoo, cremespoeling enz.
Met haarkleuring moet je wel precies zijn. Dan is 30 minuten echt 30 minuten en geen 35. Dat kan anders funest uitpakken.
Bij gootsteenontstopper, wc reiniger enz. staat er vaak "minimaal" bij. Dat is de tijd die er nodig is om in te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de fabrikant juridische problemen wil vermijden, zal hij de informatie ruim nemen.
Dus misschien is 15 seconden wel genoeg, maar schrijft hij voor de zekerheid 30 seconden.

Dit soort aanpassingen zie je ook bij temperatuur. Om krimp te voorkomen, zal de fabrikant niet 50°C opgeven, maar de veilige
30°C.

Ten slotte kan er nog een commercieel belang zijn. Is 1 keer je haar wassen met shampoo genoeg, dat schrijft hij dat het 2 keer moet. Dan is de fles eerder leeg.

Hou het maar lekker bij die minuut, daar voel je je goed bij.