Hoe komt het dat kleding van vroeger nu weer in de mode komt ? (kijk naar bloemetjesprint, pofmouwen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Antwoorden (3)

omdat mensen nooit weten wat ze willen een jaar geleden zouden ze de kleding van nu lelijk gevonden hebben, mode bestaat niet want anders zou egt iedereen het zelfde gaan dragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat modehuizen hun inspiratie halen uit de oude mode. Hier maken ze een modernere versie van en als het aanslaat bij de consument, wordt het mode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er , uiteindelijk, puntje bij paaltje, een soort van maximum is aan het aantal verschillende (draagbare) modellen kleding dat je kunt bedenken. Daarom grijpen modeontwerpers altijd weer terug op oude dingen, al veranderen de kleuren, de stoffen, de materialen wel met de tijd.

Als we dingen een hele poos gedragen hebben, zijn we er op een gegeven moment op uitgekeken en willen we weer iets anders. Maar vroeg of laat komt dat oude, dat we eerst leuk vonden, ook wel weer terug. Hetzelfde geldt voor kleuren.

Alles wat ooit geweest is komt dus ooit ook weer een keertje terug. Inmiddels is we verrekte weinig nieuws meer onder de zon. Maar zo 'verplicht' als de mode vroeger was, is-ie al sinds pakweg de jaren 80 niet meer (je ziet steeds meer verschillende stijlen naast elkaar, gelukkig), en er is veel meer ruimte voor individuele smaak. Sommige dingen zijn vrij tijdloos, andere zijn weer zo extreem dat ze maar eens in de zoveel jaar opduiken.

Mode is dus niet zozeer een cirkel, maar meer een spiraal. Dingen van 'vroeger' komen steeds weer terug, maar altijd weer in een beetje een andere vorm. Voor stofontwerpen geldt natuurlijk in grote lijnen hetzelfde.

Ik zit dan ook met smart te wachten op het voorlopig weer even uit het straatbeeld verdwijnen van de vreselijke heupbroek, en de terugkeer van de vrouwelijke, sexy hoge taille. Maar wellicht duurt dat nog even.
En met sommige ´modebeelden´, zoals de afgezakte spijkerbroek met onderbroek er bovenuit wat je bij puberjongens al jaren ziet, vraag ik me werkelijk af of daar echt een serieuze, nuchtere ontwerper ooit mee bezig is geweest, of dat ook de massale modewereld zich een deuk lacht.

Sommige dingen zijn helaas nu eenmaal minder comfortabel om te dragen, waardoor ik de lange ingesnoerde jurk voor vrouwen of het driedelig kostuum voor mannen niet snel terug zie komen. Maar aangezien mode ook steeds weer een reactie was op wat eerst in de mode was, kun je nooit ´nooit´ zeggen. Er zal vast wel wer eens iemand zich door laten inspireren en met iets nieuws soortgelijks komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar slaat die min nu weer op ? Dit is precies zoals je het leert op de modevakschool, hoor ;-) Oh wacht ; een heupbroeken- of afgezakte spijkerbroekenliefhebber natuurlijk.
Kimath
12 jaar geleden
Hopla, plus erbij. Duidelijke uitleg.