Hoe komt het dat leren armbandje na verloop van tijd niet zo lekker ruiken en wat kun je er tegen doen?

Ik heb dus een leren armbandje dat ik altijd draag, ik kan hem niet zo gauw van mijn pols afhalen en als ik dat wel doe kan ik hem niet meer vast maken. Daardoor douch ik ook altijd met het armbandje om mijn pols, maar doordat het met water in contact komt gaat het heel erg stinken! Hoe kan dit en nog belangrijker, hoe kom ik hier vanaf, van die geur..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.9K

Antwoorden (5)

Niet!

Leer is een natuurlijk materiaal dat geurtjes, vocht en viezigheid aantrekt. Op den duur gaat het altijd ruiken en wordt het vies.

Je zou het kunnen inspuiten met een anti-vochtmiddel voor leer, maar als je ermee doucht zal dat ook niet veel helpen.

Het enige wat je kunt doen is een andere sluiting aan je armband maken zodat je het makkelijker om en af kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt omdat er zweet in komt en het water wat erin komt droogt heel langzaam op, ik neem tenminste niet aan dat je het armbandje met de fohn droogt tot hij goed droog is. Een oplossing kan zijn, niet om doen tijdens het sporten en douchen, maar je zegt zelf al dat dat niet gaat. (Snap ik, k heb zelf ook armbandjes die nooit afgaan). Zoek even een schoonmaakmiddel voor leer, daarmee kan je hem schoonmaken, kun je misschien wel bij hema of blokker vinden en droog het armbandje met je handoek zo goed mogelijk af aan onder en boven kan, dus ook tussen de huid en wat je ook kunt doen is een beetje van je parfum erop spuiten(gewoon op je pols). Hoop dat je er wat aan hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zo een lekker achterbakse min.... Zeg dan waarom je mint.... Zo heb ik het ook gedaan met mijn leren armbandje en die stonk nooit !!!
Helaas ben je dan nu te laat om het nog te gaan behandelen tegen vocht en vuil. Leer moet je daar tegen behandelen, dat doe je ook met je schoenen of leren jas.
Je kunt proberen om het erger worden tegen te gaan.
Vraag advies bij de schoenmaker, deze verkopen ook de middelen om lederen artikelen te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dit antwoord gaat misschien raar klinken, maar het werkt wel ;-)

Ga naar een ruitersportzaak (eentje met spullen voor paarden dus ;-)) en koop een klein potje zadelzeep (het kleinste dat ze hebben, want je gaat geen heel zadel en hoofdstel schoonmaken maar maar een klein armbandje ;-))
Dit is normaal gesproken bedoeld om zadels en hoofdstellen van paarden weer tip top in orde te krijgen. Je haalt hier mee viezigheid uit het leer.
Smeer er daarna wat zadelvet op (die koop je ook in klein potje bij de ruitersportzaak) om het te beschermen, en klaar is kees :-)
Doe dit liefst op een zonnig dagje zodat je het heel even buiten kan laten uitwazen, want misschien vind je die zadelzeep ook wel stinken ;-) Maar daarna ruikt het weer naar leer.

Voor de leren armband van een vriend van mij werkt dit prima, hij steelt altijd mijn zadelzeep, haha ;-)
Misschien raar advies, maar het werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk een best goed advies. Een plus van mij, Rinke! Als alternatief voor zadelvet kan ook Snoseal, dat is een wasproduct (bijenwas). Aanbrengen en met de föhn er even laten insmelten. Dat gaat er altijd om mijn leren spullen (incl. schoenen).
invetten!!