Als er in een uitnodiging staat bij de dresscode, informeel doch netjes, wat trek je dan aan zowel als dame als heer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
7.3K

Het beste antwoord

als man in bijv. in een jeans met een overhemd (géén pak, maar ook geen jeans met t- shirt) en als vrouw een leuk jurkje/ rokje of nette broek met een leuk bloesje (géén galajurk, maar ook geen jeans met shirtje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bent u bv bakker, duiker, slachter, postbode, automonteur,
of stoker?, dan komt u NIET met die kleding op de party.

Gewoon nette kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik ben automonteur, maar je andwooris duidelijk.
+ +
Bij de dresscode Informeel dragen mannen een pak of een overhemd met een pantalon met daarbij een bijpassende stropdas.

Vrouwen dragen hierbij een jurk, een mantelpakje of een broekpak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeel betekent een pantalon en jasje voor de man, zonder dat dit een pak behoeft te zijn. Dus voor de vrouw een leuk jurkje, pakje, mooie blouse met rok of nette pantalon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dresscode is ook geen jurkje aan die zo strak zit dat werkelijk alles te zien is.

of een veel te zwaar decollecte. Beetje kan wel. Dresscode is veel meer dan alleen een jurkje. Het is en kwestie van goede smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is wat trek je dan aan, niet of je een decolleté mag hebben of een strak jurkje aan kan!
Je hebt de officiele gradaties en je merkt wel dat daar toch op verschillende manieren een mening over bestaat.

Om misverstanden te voorkomen wordt meestal op een formele uitnodiging voor een gelegenheid ook het kledingvoorschrift vermeld.
Als dat op een uitnodiging vermeld staat, dan worden onderstaande normen gehanteerd:

Voor de heren:
Formeel: rokkostuum (white tie)
Semi-formeel: smoking (black tie)
Netjes: Tenue de ville
Informeel: pak
Casual

In dit geval zit je met Tenue de ville altijd goed:

Het betekent dat de heren in een net pak of colbert, een effen overhemd met een stemmige das en donkere schoenen dienen te verschijnen. Voor de dames past hier bijvoorbeeld een mantelpakje of een nette jurk bij.

Staat er echt: informeel doch netjes, dan is dat dus iets tussen "Tenue de ville" en "informeel".
En kun je - ook afhankelijk van je leeftijd - voor een man ook een nette jeans dragen, met nette schoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan bel je degene die de uitnodiging heeft gestuurd op om hem/haar uit te foeteren over de onduidelijke en dus ineffectieve dresscode.

Maar omdat dat de relatie ietwat kan verstoren, wordt het waarschijnlijk toch raden. Afhankelijk van wie de uitnodiging stuurt kan dit variëren van tenue de ville via business casual en smart casual tot simpelweg leuke kleren die schoon en heel zijn.

Misschien toch maar even bellen en netjes vragen wat ze bedoelen.

Als ik zou moeten gokken zou ik zelf smart casual gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt ook aan het type vriend waar je uitgenodigd bent. Bij de koningin uitgenodigd ! worden hier toch wel andere verwachtingen bij geplaatst dan bij een tokkie familie.

Informeel zou eigenlijk al voldoende informatie moeten zijn. Al zou ik bij de koningin dan toch voor een pantalon kiezen. En bij een tokkie een nette spijkerbroek.

Ik denk dat het een beetje bedoeld is om de tokkie types die waarschijnlijk uitgenodigd zijn toch.
Er op te wijzen dat sportschoenen en t shirts al dan niet met text en print , hoe netjes en schoon ook, niet echt casual zijn

En de rest... dat stropdassen en kostuums over de top zijn.