Wat zijn confectie maten??

Dus als je maat xs s m l xl hebt.. Of zijn dat confectiematen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.7K

Antwoorden (3)

De maten XS, S, M, L en XL zijn confectiematen omdat ze in massa's gemaakt worden, vandaar ook het woord: confectie. Als er speciaal een kledingsstuk op jouw maat gemaakt word als je bijvoorbeeld erg smal, breed, dik, dun bent heet dat haute coutu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haute couture is weer iets heel anders ; dat is (op een standaard maat gemaakte) kleding die meer in dde categorie 'kunst' valt dan dat je het echt kleding kunt noemen. Aan de hand darvan wordt dan wel vak maatkleding ontworpen, alsook een pret-a-porter collectie die standaard (confectie)maten gebruikt.
Dat zijn volgens mij je taille-, heup- en borstomvang in cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Confectiematen zijn maten die een gemiddeld lichaam zouden moeten passen, zodat zo veel mogelijk mensen één en het zelfde kledingstuk passen. Zo kun je met één patroon tientallen, honderden, duizenden kledingstukken maken. Lekker goedkoop.

Omdat nu eenmaal niet iederéén dezelfde maat past, hebben we naast 'de gemiddelde' maat ook nog 2 kleinere (s en xs) en twee grotere (L en XL) bedacht, tegenwoordig ook nog uitgebreid met XXS en diverse X-L-len. Nog preciezer zijn de maatsystemen die ook de maat die daar tussen ligt kennen ; in Nederland het maatsysteem dat grofweg van maat 36 tot maat 52 loopt, met nog wat incidentele maten er onder en er boven.

Zo kan iedereen eenvoudig, makkelijk en goedkoop inschatten welke kleding uit het enorme aanbod hem of haar ongeveer zal passen. Zo hoef ik nooit tussen de s of m te gaan zoeken, en hoeft mijn dochter niet te kijken naar kleding boven maat 48, om maar wat voorbeelden te noemen.

Maar...het blijven gemiddelden, en NIEMAND is gemiddeld. Wil je dat kleding je ECHT goed past en ECHT goed staat, dan zul je het precies op jouw maten moeten (laten) maken. En dan praten we dus niet meer over confectiematen, en dus ook niet meer over confectiekleding maar over maatkleding. Dat is echter maar voor een enkeling - met genoeg geld of een goede naaivaardigheden - weggelegd.

Dit hele systeem is dus ook pas ingevoerd op het moment dat kleding in massa geproduceerd werd. Voor pakweg 1850 was eigenlijk ALLES maatkleding, al werden ook toen wel standaard patronen verwerkt. Het woord 'confectie' hoort echt bij de confectie-industrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maatkleding kan voor dezelfde prijs als confectiekleding hoor. wanner iemand interesse heeft ik weet wel iemand die dat doet.