Waarom gaan mijn nagels splijten net als ze zo mooi lang zijn?

Is er een tip om ze sterk te krijgen zonder die dure middelen bij de drogist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
11.8K

Het beste antwoord

Splijtende nagels worden veroorzaakt door de-dehydratie, ofwel uitdroging van de nagel. Als er een tekort aan water ontstaat verliezen de eiwitten hun elastische vermogen en worden breekbaar. Het waterverlies treedt vooral op door veelvuldig handen wassen en het gebruik van schoonmaakmiddelen (inclusief zepen e.d.). Handcremes bevatten wat melkzuur en urea. Deze stoffen zorgen ervoor dat water zich weer sneller bindt. Heb je er veel last van, houd je handen en nagels dan ook lekker vet met een simpele pot vaseline.

Nog een paar tips uit "Oma weet raad" voor stevige nagels:
- Smeer knoflook op de nagels en steek ze een poosje in olijfolie. Ze breken minder snel af.
-Neem dan een kwart van een citroen en wrijf je nagels ermee in. Doe dit iedere dag gedurende 1 a 2 weken en je nagels zullen hard zijn

Toegevoegd na 2 minuten:
Moet zijn: dehydratie (i.p.v. de-dehydratie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

velletjes gelatine kopen in de supermarkt, en dat vermengen met een dagelijks glaasje jus bijvoorbeeld.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
opdrinken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelatine wordt door speeksel en maagzuur afgebroken tot elementaire voedingsstoffen. In die zin doet het niet meer of minder dan andere voedingsstoffen.
Rieneke1
14 jaar geleden
google eens op sterke nagels gelatine
dan lees je er toch veel positiefs over.
zelf heb ik er ook positieve ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, ja, maar Internet in zijn algemeenheid bevat nu niet de meest betrouwbare informatie. Google maar eens op willekeurig welk mineraal en kanker, en je leest veel positiefs over de genezende effecten van juist dat mineraal. De kunst op het Internet is het vinden van *gefundeerde* meningen. Tel niet het *aantal* meningen, want dat lijken er veel, maar het is vaak maar één mening die populair is en daardoor eindeloos wordt overgeschreven.
Broze, brokkelige gespleten en snelinscheurende nagels.

Dit zijn veelvuldig voorkomende nagelafwijkingen, welke meestal gepaard gaan met dunne, vocht- en vetarme nagelplaten. Afgezien van de aanleg hiervoor, kunnen ze een gevolg zijn van interne stoornissen zoals ziekte, maar vooral door verhoorningsstoornissen door A-vitaminosen A-D en door een tekort aan pantotheenzuur, calcium en zwavel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat nagels door de natuur niet bedoeld zijn om lang te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom groeien ze dan? -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je handen gebruikt, dan slijten ze af.
Chimpansees knippen hun nagels echt niet.
Nagels hebben veel te verduren. Heb je last van breekbare nagels, vijl ze dan ovaal, want puntige nagels breken sneller.

Wanneer je last hebt van afbrokkelende en gespleten nagels, zet dan eens wat vaker aardappelen, zilvervliesrijst, volkerenproducten, zuivelproducten, cashewnoten, citrusvruchten en verse groenten op het menu. Die bevatten vitamine A, B1, B2, H (biotine), silicium en zink, en maken zowel je vingernagels als je teennagels sterker.

Vijl je nagels nooit als je net uit bad komt, ze zijn dan te zacht. Vijl ook niet helemaal vanuit de hoeken, dan scheuren ze sneller in. En vijl niet heen en weer, maar strijk de vijl steeds in één richting.

Een receptje voor sterke nagels: maak eens een badje met warm water en een eetlepel vers geperst citroensap. Laat je vingertoppen er tien minuten in rusten.

Een voedende nagelverharder is natuurlijk ook nog een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De middeltjes van de drogist hoeven niet eens duur te zijn hoor. Wat bij mij goed geholpen heeft (mijn nagels waren door gelnagels erg (!) dun geworden) :
nagelverharder van het merk essence, oa bij kruidvat te koop en maar +- 3euro. Niet duur toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik weet van mijn dochter ( die nagelstylist is) dat je nagels één kant op moet vijlen.
Wij dames hebben vaak de neiging om op en neer te vijlen.
Dus alleen naar link of alleen naar rechts vijlen.
Doe je dit niet dan beschadig je de nagelrand, die dan gaat splijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steek je nagels een poosje in olijfolie. Ze worden zo steviger en breken minder snel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig bewerken met olijf-olie.Grtjs