hoe krijg ik mijn riem weer goed?

ik heb een tijdje geleden een vrij dure riem gekocht nu ben ik dus een paar kilootjes afgevallen en kan mijn riem een gaatje strakker maar daardoor is mijn riem gaan bobbelen wie heeft een manier om mijn riem weer glad en soepel te krijgen? (zie foto)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
5.4K

Het beste antwoord

Wat je er mee kunt doen is afhankelijk van de kwaliteit leer.
Weet je of het volleder is of splitleder? Volleder is gewoon helemaal massief leer. Splitleder zijn twee hele dunne laagjes leer waartussen leerpulp is verlijmd. Ook helemaal leer dus, maar niet massief. En helaas kun je bij Nederlands leer niet van de prijs uitgaan om te weten welke kwaliteit het is, voor splitleer durven ze hier nog de hoofdprijs te vragen.

Maar goed, bij volleder zou je de riem een nacht in water kunnen laten weken en vervolgens liefst IN de wind, absoluut UIT de zon en niet in de buurt van een verwarmingsbron laten drogen. Dat kan lang duren. Tussentijds masseer je de riem af en toe goed, om te zorgen dat hij niet te stug wordt. Je hebt dan grote kans dat de riem keurig recht opdroogt.

Maar met alle mindere kwaliteiten leer zou ik dit niet aandurven.
Ik zou dan adviseren om de riem mee te nemen naar een goede schoenmaker of een zadelmaker of leerbewerker en daar te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Succes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het verschil zie je vaak door de kwaliteit van de achterkant van de riem. Bij volleder is die achterkant wat ruwer, het lijkt een beetje op suède dat met schoenpoets tot leer is gepoetst. Bij splitleder is die achterkant vaak ook keurig glad, net als de voorkant. Dat komt omdat zowel voorzijde als achterzijde van de riem van de buitenzijde van de huid is gemaakt. Bij volleder daarentegen zie je aan de ene kant de binnenzijde- aan de andere kant de buitenzijde van de huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat ik zelf altijd doe met mijn eigen riemen! Zowiezo er voor zorgen dat je meer dan 1 riem tot je beschikking hebt, riemen hebben ook rust nodig net als schoenen. Vervolgens als ik mijn riem afdoe dan rol ik hem altijd strak op, dit zorgt ervoor dat de bekende lus bobbels, als sneeuw voor de zon zijn verdwenen als je hem de volgende keer gebruikt