Waartoe dienen deze naden bij nagenoeg ieder rompertje ?

Wie heeft dit zo ontworpen ooit, en waarom is en blijft dit het cliché ? Heeft het een functie, of is men in die branche zo fantasieloos dat alleen de opdruk en het materiaal variëren ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me nogal logisch .... kleed maar eens een baby aan en dan weet je waarom ze de opening voor het hoofdje flexibel maken :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit gedaan dus .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens. Je kent vast wel iemand die even een baby te leen heeft

Het beste antwoord

Die naden zitten niet vast .
ze geven meer ruimte voor het hoofdje met aantrekken.
En daarna sluiten ze weer mooi over elkaar.
Net een soort fontanelletje.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel knap. maar waarom niet de opening groter of rekbaarder gemaakt dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nah een grotere opening lijkt me minder handig omdat de baby dan een soort van spaggettibandjes krijgt, dat is kouder, en de bandjes kunnen snijden.
rekbaarder zal best kunnen, maar met dit ontwerp kun je gewoon rompertjes maken van puur katoen.
Waarom zou je iets veranderen als het werkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de opening groter zou maken, krijgt het kind zo'n bloot nekje..:)

Andere antwoorden (1)

Die naden hebben absoluut een functie. Babies hebben namelijk een relatief erg groot hoofd op een relatief dun nekkie. Wanneer je dus en kledingstuk wilt hebben dat redelijk nauw om het nekkie sluit, krijg je never nooit het hoofd erdoor. En als het om het hoofd past, zit het veel te ruim om de nek. Of je moet iets maken met een sluiting voor of achter, maar een sluiting zit nooit echt comfortabel natuurlijk.

Daarom wordt voor rompertjes (en andere baby-kledingstukken zoals T-shirts) vaak gekozen voor deze ' overslag'-naad. Daardoor is de hele ruimte van schouder tot schouder open en dus groot genoeg om het hoofd door te laten, maar de ' overlap' op de schouders zorgt dat deze wel bedekt zijn, zodat het alsnog nauw aansluit bij de hals.

Deze zogenaamde ' overslaghals' is dus niet zozeer en modeversschijnsel, al kun je hem leuk versieren, maar dient wel degelijk een functie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zakken en sluitingen die je ook op vele babykleding terugvindt. Hier gaat de functie echter duidelijk vóór de vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wie heeft dat ooit bedacht ? ( best wel geniaal dus )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb werkelijk geen idee wie het ooit bedacht heeft, zoals dat ook niet eer echt bekend is van de raglanmouw, de napoleonsluiting, de steekzak, de boemeranghiel ...heel veel elementen in de kledingontwerpen 'zijn' er op een gegeven moment ineens en worden dan op grote schaal gebruikt. Er zit geen paptent op ofzo.
Het enige kledingpatent dat ik ken (allang verlopen trouwens) waren de spijkers in de spijkerbroek, tegen het uitscheuren van de zakken.