Hoe kan ik voorkomen dat ik gespleten haarpunten krijg?

Ik heb heel vaak last van gespleten haarpunten ook als ik 2 week geleden naar de kapper ben geweest? Heeft iemand hier iets voor? Of een goede crème, shampoo of iets dat helpt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Antwoorden (8)

Gebruik eens in de twee weken een verzorgend haarmasker voor gespleten haarpunten van zwartkop.
En niet overdreven veel kammen of borstelen als het haar nog nat is.
Succes.
13 jaar geleden
Eet walnoten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.. walnoten zitten boordevol goede voedingsstoffen, maar vloeien deze dan zomaar door je haar naar de gespleten haarpunten?
Haar is veel kwetsbaarder wanneer het nat is, dus borstel je haar nooit als het nog nat is. Voorzichtig kammen met een grove kam (met wijduitstaande tanden).
Borstel je haar niet te hardhandig, want door deze spanning kunnen de haarpunten splijten. In plaats daarvan moet je je haar zachtjes borstelen van hoofdhuid naar de punten met een borstel met zachte haren.
De hitte van de föhn droogt je haar uit en daarom kun je beter het gebruik van de föhn verminderen.
Slaap op zijde of satijnen kussenslopen. Het zachte oppervlak van je kussen vermindert klitten, wat kan leiden tot gespleten puntjes. Conditioner is altijd goed om je haar tegen de hitte van de föhn te beschermen. Zet de föhn ook nooit te heet.
Als je je haar kleurt of highlight, moet je nog voorzichtiger zijn, omdat de chemicaliën het haar zwakker maken en het zo nog gevoeliger is voor splijten. Kies goede producten speciaal voor gekleurd haar om je haar te verzorgen. Wacht minstens twee weken tussen chemische behandelingen zoals permanenten en kleuren. Als je dit kort na elkaar doet, is dit zeer schadelijk voor je haar.
Gebruik iedere maand een haarmasker. Het beste is om het masker aan te brengen en je haar bedekken met een plastic haarkapje. Vervolgens tien minuten in laten trekken met een warme, vochtige handdoek om het kapje gewikkeld. Uitspoelen met ijskoud water en een paar citroenschijfjes om het vocht vast te houden. Om de gespleten puntjes wat zachter te maken, kun je een vochtinbrengende leave-in conditioner gebruiken.
Het beste is om je haar iedere zes tot acht weken te laten knippen. Ook als je je haar wilt laten groeien, is het beter om je punten bij te houden.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Deze adviezen betreffen mensen die wél last hebben van gespleten haarpunten, zoals gevraagd is. Fijn voor jou dat jij dat niet hebt, maar het wil niet zeggen dat het niet klopt omdat het bij jou niet zo is....
Gebruik veel conditioner en kam het door voor je het uitspoelt.

Verwarmde apparaten kunnen het haar droog maken met als gevolg dat het uiteindelijk splijt. Probeer dit soort apparaten zoveel mogelijk te vermijden. En als je ze toch moet gebruiken, bescherm je kostbare haren dan met een beschermend product.

Ook het met een handdoek droogwrijven van je haar is niet goed als je gespleten punten wilt vermijden. Beter kun je de haren droogdeppen en dan doorkammen met een grove kam. Vermijd de föhn zoveel mogelijk omdat de warmte je haar geen goed doet.

Hieronder kan je meer lezen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wasverzachter (!) of conditioner(is chemisch hetzelfde van samenstelling maar veel duurder) maar ook olijfolie doen goed werk.
Knip er wel eerst de gespleten haarpuntjes uit, eenmaal gespeten haar repareert zich niet meer maar vormt wel een basis voor verder splijten.
Vermijd hoge temperaturen, dus fohnen met hetere dan warme lucht is een afrader.
het kammen met een zachte borstel is beter dan met een borstel die het haar ontward maar stuktrekt waar knopen in het haar zitten.
Overigens zijn haarkleurmiddelen op basis van ammonia of benzoyl peroxide erg agressief, deze etsen het haar zodat de kleurstoffen beter in het haar kunnen dringen.
Ook het gebruik van waterstofperoxide (6% is gebruikelijk voor het bleken van haar) erg agressief en al deze stoffen/behandelingen komen de kwaliteit van het haar niet ten goede.
Ook goed eten, gezond leven en voldoende rust helpen een goede haargroei van hoge kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het niet voorkomen, maar het effect wel vertragen. Maar daarvoor heb je al genoeg antwoorden gekregen. Wees ook gewoon niet te enthousiast met de föhn, krijtwit en stijltang. Verder kan je het best eens in de twee maanden naar de kapper gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorkomen is dus beter dan genezen. De oorzaak van gespleten haarpunten moeten we niet ver zoeken: haarkleuringen en stylingtools waar warmte aan te pas komt zijn de grootste boosdoeners.

■Langer haar is gevoeliger voor gespleten haarpunten omdat het langs je schouders en rug beweegt. Het beschermende schubbenlaagje slijt af, en heeft zo een verhoogde kans om te splijten. Wat kan je hieraan doen? Borstel je haar nooit als het nog nat is, je haar is dan het meest kwetsbaar. Tenzij je een speciale stylingtool gebruikt met droogfunctie. Kam het haar voorzichtig en zachtjes met een grove borstel. Gebruik liefst een borstel van natuurlijk materiaal. Zet bovendien de föhn niet steeds in de hoogste temperatuurstand.

■Wat ook helpt is een vochtinbrengende conditioner: die beschermt je haar beter tegen de warmte van de haardroger. De conditioner zorgt voor volume, glans en ontklitting. De conditioner dicht de haarschrubben die open zijn gaan staan, waardoor de haarkern niet meer bloot komt te liggen. Het haar is er makkelijker door te kammen en het glanst meer. Zeker voor personen met halflang en lang haar is een conditioner de moeite waard. Lees goed de gebruiksaanwijzing op de achterkant van de conditioner. Dunner en fijner fijn haar vraagt om een iets luchtigere conditioner die vooral in de punten wordt aangebracht.

■Bij het kleuren van je haar moet je extra opletten. De chemicaliën die in de haarkleuringsproducten zitten, maken het haar zwakker en dus gevoeliger voor splijten. Verzorg je haar daarom met speciale producten voor gekleurd haar. Je kan bijvoorbeeld iedere maand een haarmasker aanbrengen. Een haarmasker werkt intensiever dan een conditioner en hydrateert het haar tot diep in de vezels. Het haar voelt zacht en soepel aan, en de kleurintensiteit blijft ook langer aanhouden.

■Breng het haarmasker royaal aan op vochtig haar. Laat het vijf à tien minuten intrekken en spoel het nadien uit met ijskoud water. Doe een grondige spoeling zodat er geen deeltjes van het masker in het haar achterblijven. Tip: het haarmasker doet het nog beter als je je haar in een licht bevochtigde, warme handdoek wikkelt. Dat doet de haren verder open staan en de werkzame stoffen kunnen beter binnendringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik shampoo, conditioner en haarmasker voor droog en beschadigd haar. Guhl is een heel goed merk, kost wat meer maar dan heb je er ook wat aan.